Supervalår – nu med socialdemokratiskt konstgräs

Mitt tidigare inlägg om vänsterns dominans i sociala medier fick tusentals läsare och skapade en bra diskussion. Idag kom ännu ett tydligt exempel på socialdemokratiskt nätkampanjande.

Fenomenet astroturfing har funnits i amerikansk politik sedan en tid tillbaka och går i korthet ut på att skapa en konstgjord och ibland även helt fejkad folkstorm som ger sken av genuint gräsrotsengagemang. Att olika politiska partier granskar varandras politik och bedriver kampanj mot politiska förslag är självklart och nyttigt för en dynamisk demokrati som bygger på konflikt mellan tydliga alternativ för väljarna att ta ställning till. Att däremot dölja avsändaren och börja använda formuleringar som ger sken av att initiativ kommer från enskilda gräsrötter snarare än betalda tjänstemän för ett politiskt parti är något helt annat.

Bara några timmar efter att Anders Borg presenterade sin nya inriktning på den ekonomiska politiken drog vänstern igång det stora kampanjmaskineriet på nätet. Det som stack ut bland alla tweets, Facebookuppdateringar och artikelkommentarer var den nystartade Facebookgruppen ”Nej till sänkt studiestöd”. Avsändaren är helt dold. På om-fliken framgår det att ”vi studenter” skulle drabbas av Anders Borgs politik. Ett spontant initiativ från oskyldiga studenter som vill göra sin röst hörd mot makthavarna i regeringen eller oärligt kampanjande från några som tagit med sig det sämsta från amerikansk politik och fört in det i svensk kontext? Frågan är högst relevant för framförallt journalister att ställa.

Det gjorde Metros Karolina Skoglund som skrev på sidan att hon ville komma i kontakt med administratören. Hon fick svar och valde därefter att skriva en artikel om initiativet. Resultatet? Jo, en artikel med rubriken ”Kritikerstorm på nätet efter besked om sänkt studiebidrag”. I Metroartikeln framgår det att S-studenter ligger bakom sidan och att det även finns de som håller med Anders Borg. Dessutom hänvisas till en namninsamling med namnet ”Sänk inte studiestödet!” med ”över 3 800 namnunderskrifter” men inte ett ord om vem som ligger bakom det initiativet. Det är nämligen S-märkta Robin Zachari på en LO-finansierad tankesmedja. All heder till honom som var ärlig med att skriva ut sitt namn som initiativtagare, men tidningars och journalisters trovärdighet kan hotas om läsarna förs bakom ljuset.

Det finns flera kritiska frågor att ställa sig: 1) Är det en storm – ens på nätet? Är 5 000 likes på fyra timmar en folkstorm eller är det ungefär vad vänstern brukar mobilisera bland sina egna i andra sammanhang? 2) Spelar avsändaren roll? Är det schysst att dölja avsändaren för att sänka trösklarna för studenter att stödja en uttalad socialdemokratisk kampanj och därmed bli en del av partiets valkampanj för att nå regeringsmakten, utan att du som Facebookanvändare ens får reda på det? 3) Är sidan sponsrad och därmed ännu mer konstgjord med betalda Facebookannonser som köper uppmärksamhet? Det behöver inte vara så, men frågan bör ställas.

Min bedömning är att valrörelsen 2014 kommer att bli den mest medialiserade någonsin och i det nya medielandskapet kommer sociala medier med kampanjer på nätet att spela en central roll. Vi ser redan nu i februari försmaken på detta och vänstern dominerar. Det ställer höga krav på källkritik och kritisk granskning av allt mer stressade journalister. Det ställer också höga krav på oss inom Alliansen att börja komma in i matchen. Vi måste både orka att regera, förklara våra reformer, presentera nya för framtiden samt göra allt det granskningsjobb som våra motståndarna gör. Det är bara så du kan bli omvald.

Socialdemokratiskt konstgräs däremot, det kan vi vara utan.

Uppdatering 21/2 kl. 05.30: Nu har även Mattias Sandberg på Aftonbladet skrivit om Facebookgruppen utan att över huvud taget nämna vem som ligger bakom. Han nöjer sig med beskrivningen att ”studenter rasar mot förslaget” och att ”25 000 gillat sidan på bara några timmar”. Verkligen? Om 5 000 gillat sidan efter fyra timmar, hur många kvällstidningstimmar går det på en vanlig timme? Så har också Aftonbladet bara 16 procents förtroende hos svenska folket.

Uppdatering 21/2 kl. 10.00: Även Matilda Andersson på Nyheter24 skriver om Facebookgruppen med rubriken ”Förbannade studenter Facebook-rasar efter Borgs besked”. Mer ärligt vore att lägga till S-studenter, men cred. till nätbaserade Nyheter 24 som kör intervju med S-studenters ordförande som ligger bakom sidan. Nästa gång kan åtminstone den kritiska frågan ställas: ”Varför är ni inte öppna med er som avsändare?”. Att socialdemokrater helt väntat ”rasar” mot en moderat finansminister har inte fullt lika stort nyhetsvärde.

6 svar to “Supervalår – nu med socialdemokratiskt konstgräs”

  1. Glenn Abrahamsson Says:

    Att mörka partibidragen är tydligen ok eller? Vore inte det intressant för väljarna att veta hur mycket pengar M o Co. får från Max, McDonalds och andra företag? Att LO ger pengar till S har varit välkänt sedan länge men inte vad alliansen får…

  2. André Assarsson Says:

    Glenn,

    Jag vet inte vad du syftar på med ditt påstående om ”mörkade partibidrag”. Är det Socialdemokraternas A-lotterier? Jo, det är känt att LO tar pengar från alla sina medlemmar som knappt till hälften sympatiserar med S och pumpar in i ett politiskt parti.

    M redovisar tydligt alla sina gåvor över 20 000 kronor, så du behöver inte vara orolig.

  3. Nadia Says:

    Om någon hade orkat öppna en motreaktions-sida där faktiskt all fakta framgår så som att det inte gäller gymnasieelever, att lånedelen faktiskt kommer att höjas, varför pengar måste in till staten osv, så hade jag varit den första att gilla sidan. Satt igår och läste alla kommentarer i gruppen och det är pinsamt hur dåligt pålästa de flesta är!

  4. Jan Bojling Says:

    5.000 likes är ju ingenting egentligen. När tjejerna vann OS-guld i stafett kom över 180.000 likes på förbundets hemsida på kort tid. Alliansen måste ta kampen mot vänstern och journalisternas tyckandemonopol.

  5. Den talande tystnaden | Nicklas Attefjord Says:

    […] på utbildning är detta ett huvudlöst förslag. Istället försöker nu allainspolitiker föra en debatt om debatten, man granskar de facebookgrupper som bildats i spåren av förslaget , detta är ju i och för sig […]

  6. Gustaf Reinfeldt Says:

    Reblogga detta på Gustaf Reinfeldt and commented:
    André Assarsson skriver mycket bra om Alliansens utmaning på sociala medier!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: