Så sparar du miljoner annonskostnader

Givetvis har även företag yttrandefrihet och borde få komma till tals i den allmänna debatten som en naturlig del av hela samhället. Sanningen är att alldeles för få företag gör sin röst hörd, berättar sin berättelse om samhällsproblem och vad företaget kan bidra med. Det finns mycket förtroende att hämta, många miljarder att tjäna och stora möjligheter att bygga ett urstarkt långsiktigt varumärke.

Detta inser allt fler företag. Trenden är tydlig: public affairs-avdelningarna växer, CSR-arbetet prioriteras allt mer och att bara hänvisa till lagen eller att deras enda ansvar är att ge avkastning till ägarna duger inte. Senaste exempel är teleoperatörerna som i dagarna fick storstryk i media för att ha tagit betalt för hjälp-SMS till Filippinerna, något som det sedan backades från. Andra som insett detta är Swedbank med sitt arbete mot ungdomsarbetslöshet och Eon som i sin marknadsföring till och med rakt ut säger: köp mindre av våra produkter med sina energispartips.

Också finns McDonald’s. Hamburgerkedjan har sedan en tid tillbaka satsat stort på kommunikation och marknadsföring av sig själva som en del av lösningen på frågan om hög ungdomsarbetslöshet i Sverige. Med budskap som ”Kalla oss galna, men vi tror på Sveriges ungdomar” har företaget nått stor framgång. Nu har McDonald’s tagit den här kommunikationen till nästa nivå genom att också ta över Sveriges insändarsidor.

Igår publicerades två cirkulär-insändare i Helsingborgs Dagblad och tidningen Smålänningen som är identiska, men undantaget för att siffrorna istället är lokalt anpassade. Den 30 oktober publicerades artikeln i Värmlands Folkblad. Avsändaren är franchisetagare dvs. lokala restaurangägare. Budskapet är att den höga ungdomsarbetslösheten i Sverige är allvarlig och att politiker måste se lösningar istället för problem. Det är rejält långa insändare, nästan 3 000 tecken av debattartikel format. Den upptar nästan hela insändarsidan, med tillhörande stor bild.

Genom att aktivera sig i samhällsdebatten har McDonald’s därmed fått reklamplats på helsida i några av Sveriges största landsortstidningar i ett sammanhang med mycket högre trovärdighet än en köpt reklamplats. Dessutom helt kostnadsfritt med miljontals kronor som sparas. Ett smart drag som förtjänar beröm på alla sätt.

Mina tre tips till företag som bestämt sig för att bli en del av samhällsdebatten: 

  • Berätta om problem, tydliggör hur stort samhällsproblem är, vilka som drabbas och vad företaget bidrar med för att lösa det, men var försiktig med att presentera allt för långtgående krav på politiska lösningar. Är problemet tillräckligt stort och relevant för väljarna kommer politiska partierna själva att presentera egna lösningar, som gärna inte redan är företags-märkta och därmed risk för anklagelse att springa olika miljardintressens ärenden.
  • Aktivera och engagera människor av kött och blod som avsändare för företagets budskap. McDonald’s gör helt rätt som lyfter fram sina ägare av restaurangerna, eftersom det inger förtroende och respekt för en annan människas vardag som lever i samma lokala verklighet som mottagarna.
  • Ditt budskap måste vara äkta och på riktigt. Företag som sätter sig på höga hästar i samhällsdebatten och har synpunkter på hur det egentligen borde vara, kan inte själva göra fel. Om McDonald’s tror på Sveriges ungdomar måste arbetsvillkoren vara schyssta, lönerna försvarbara och så många unga som möjligt få chansen. I ett samhälle där alla som äger en smartphone är vandrande journalister måste budskapet utåt genomsyra hela organisationen och alla medarbetare inåt. Annars blir du avslöjad.

Samhällsengagemang är förknippat med ökade risker, men framförallt enorma möjligheter. Fler borde ta klivet in i samhällsdebatten.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: