Frågorna som ingen ställer sig med sociala medier

Ett paradigmskifte inträffade idag när jag plötsligt fick fler följare på Twitter än vad jag har vänner på Facebook. Det beror sannolikt på att jag spenderar mer tid på Twitter, kittlas av utbytet med ofta helt främmande människor och att mediet är överlägset för opinionsbildning. Samtidigt är skillnaderna mellan olika sociala medier så enorma att en jämförelse i bästa fall vore helt meningslös och i sämsta fall destruktiv. Varje kommunikationskanal har sin egen vett & etikett, sitt eget tonläge och framförallt syfte. Precis som i övriga verkliga livet. Men trots att sociala medier har funnits så länge det funnits människor förtrollas många av den digitala nyhetens behag att kanalen blir viktigare än innehållet.

Ingen skulle få för sig att säga samma saker, bete sig likadant och söka samma typ av kontakt i en bastu med polarna, på en golfrunda med chefen, på fest en lördagskväll, på mingel hos grannarna, på diskussionsträff med fotoklubben, på videomöte, på musikkonsert eller bara i telefonsamtal med andra. Sammanhanget, traditioner, kultur och mottagare spelar roll. Du är fortfarande dig själv men alla som någonsin gullat med ett spädbarn och sekunderna senare svarat i telefonen när högsta chefen ringer, upptäcker den omedelbara skillnaden. Men på Internet är sociala medier fortfarande så nya och i sin linda att unika traditionerna ännu inte hunnits utvecklats på samma sätt som mänskligt beteende har gjort genom århundraden. Facebook fanns inte 2003, Twitter fanns inte 2005 och Instagram existerade inte 2009.

Det är därför allting ibland blir så fel. Det är då politiker trampar snett eftersom dem har svårt att skilja på bastun med polarna eller privat telefonsamtal med någon och en ständigt pågående presskonferens med nästa hela Sveriges samlade journalistkår, som Twitter faktiskt är. Det är då exakt samma uppdateringar förinställt skickas genom Facebook, Twitter och Instagram samtidigt till en förvirrad och irriterad mottagarsida – där bästa polarna undrar vem någon riksdagsman som bara benämns med förnamn är, journalisterna på Twitter undrar varför din pastalunch är av intresse medan Instagramflödet fylls med något så meningslöst som en maträtt. Det är också oftast då någonting blir alldeles för intressant för ditt eget bästa eller oftast helt ointressant, aldrig bara intressant på ett sätt som vi förväntar oss eller uppskattar i kontakt med andra.

Samtidigt har jag svårt för ”experter” som ska berätta för dig hur du ska använda sociala medier. Poängen är att vi alla använder sociala medier olika eftersom vi är olika som människor. Det blir oftast som bäst när det som gör dig unik, det personliga i rätt sammanhang och just dina egna tankar utifrån alla dina år av erfarenheter kring något intressant berättas. Det viktigaste är att tänka på sammanhanget och framförallt börja ställa sig några grundläggande frågor: Vad är syftet med att vara här? Har jag tid att vara här? Vad kan jag tillföra här? Vad kan jag få ut av att vara här? Vilka är riskerna och möjligheterna med att vara här? Samma frågor som vi alla ställer oss innan vi kliver in i en bastu, springer till mingel eller går på fest. Vi måste alla hitta våra egna svar. Både som företag och som privatpersoner.

Några tips längs vägen för alla som inte vill framstå som asociala i sociala medier:

  • Tänk efter: Läs alltid upp din text högt för dig själv innan du skickar iväg det och betrakta det ur ett mottagarperspektiv. Vem ska få det? Vem ska reagera på det? Hur reagerar någon annan på det? Hur hade du betraktat det ifall du fick det i ditt flöde? Är det här intressant – varför? Vad är syftet med den här uppdateringen? Var gärna dig själv och gör gärna annorlunda, men chansa aldrig.
  • Var personlig: Vi andra följer dig, är vän med dig och tittar på dina bilder eftersom vi är intresserade av dig och just dig. Det är ditt personliga bidrag och dina personliga tankar som är eller kan vara intressanta. Detta gäller också företag som inte sällan är extremt generiska i sociala medier. Var däremot aldrig privat, det är man oftast bara med ett fåtal personer och väldigt ofta i enskilda samtal.
  • Skilj på sammanhangen: Koppla inte ihop alla kanaler samtidigt bara för att det är tekniskt möjligt. Skaffa dig en känsla för och lär dig vilka sociala regler som gäller för respektive kanal. Våga välj bort vissa sociala medier om du inte trivs där eller känner att tiden saknas. Alla kanaler passar inte alla.

Avslutningsvis är det viktigt att understryka att vi alla är människor och att det är helt naturligt att vi, precis som i övriga verkliga livet, inte alltid är särskilt sociala, trevliga att ha och göra med eller ens intressanta beroende på en massa saker. Det brukar vi ha överseende med, men inte om det mer är en regel än undantag.

Etiketter: ,

2 svar to “Frågorna som ingen ställer sig med sociala medier”

  1. Patricia Mellin Says:

    Ett mycket intressant blogginlägg som tog upp högaktuella och relevanta frågor på ett okomplicerat och rakt sätt.

  2. frekar09 Says:

    Tack för mycket intressant läsning. Fredrik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: