VT-kolumn: Vad staten kan lära av kapitalet

Publicerad i Västerviks-Tidningen den 4 augusti 2012. 

I min yrkesroll till vardags som PR-konsult i Stockholm träffar jag dagligen många näringslivsföreträdare och politiker. Trots de stora skillnaderna mellan en VD och en minister eller en småföretagare och en kommunpolitiker finns det mycket som politiken kan lära sig av näringslivets sätt att arbeta. Ett framgångsrikt företag är skickligt på att kombinera en affärsidé och en vision med smart kommunikation som kunderna uppskattar. Då byggs starka varumärken som lever upp till skyhöga förväntningar. Företaget lyckas uppfylla sin vision tack vare ett brett stöd av många människor, vare sig det handlar om att förse svenska hem med billiga möbler eller släcka törsten för miljontals världen över. Problem som får sin lösning.

På samma sätt fungerar ideologier och idépolitik vars visioner sedan uppfylls med att alltid utgå från väljarnas verklighet och vilka samhällsproblem som måste lösas. Därför är det riskabelt att ”lägga sin ideologi åt sidan” eftersom ingen längre då vet vad du vill uppnå, vad för samhällsproblem du vill lösa och vad du kommer att tycka imorgon. Hur skulle världen se ut om företag bara ägnade sig åt det som råkar vara populärt just nu för stunden? Den populära lösningen på problemet med mörker var länge stearinljus och den som kunde tillverka de bästa stearinljusen till bästa priset segrade – till dess Thomas Edison uppfann glödlampan. Plötsligt hade visionen om en bättre värld där mörkret skulle försvinna fått en ny dimension som belönades rikligt. Om svenska politiker ägnade mer tid åt idé- och politikutveckling och var lojala mot den egna visionen skulle det öka deras långsiktiga trovärdighet. Idag köper vi till och med något så trivialt som kläder och mat utifrån vår livsstil med övertygelsen att det är bra på ett sätt som också innebär att vi fyra år senare väljer samma märke, i synnerhet om märket fortsätter att utvecklas och lösa problem. Vare sig det handlar om design, pris eller kvalitet.

Den uppenbara skillnaden är så klart att köpet av min Coca-Cola flaska inte påverkar min grannes situation medan min valsedel kommer att påverka alla i samhället om det innebär att partiet får majoritetsstöd. Detta tar vi också hänsyn till eftersom de allra flesta av oss vill samhället, vår omgivning och våra barns framtid väl. Därför måste partierna leverera en långsiktig berättelse som hänger ihop och är bra för alla svenskar – inte bara vissa målgrupper som i marknadsanalyser. Det ökar kravet ännu mer på att vara trogen sin ideologi. En ideologi kan också förändras, moderniseras och anpassas utifrån vår tids verklighet men det är alltid riskabelt att lämna den åt sidan. Poängen med att vara politiskt aktiv är att förändra världen och att förändra den till det bättre. Om du inte redan från början och hela tiden vet vad som är bättre och vad som är sämre, finns det heller ingen mening med att försöka förändra. Om du inte vet varför du vill tillverka produkter eller tjänster finns det ingen mening att bedriva affärsverksamhet. Allt måste förtjänas. I näringslivet är pengar hårdvaluta och i politikens värld är det förtroende.

Förmodligen finns det inget mer förtroendeingivande än en politiker som vet vad han eller hon pratar om, vad personen vill, varför det är viktigt att ta oss dit och hur vi tillsammans kommer dit. För det krävs en ideologi eller en affärsidé, om vi så vill.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: