VT-ledare: Kunden har alltid rätt

Publicerad i Västerviks-Tidningen den 13 juli 2012. 

Tack vare valfrihetsreformer kan vi idag välja bort dåliga alternativ varje dag istället för bara en gång var fjärde år. När kunden får bestämma ökar trycket för mer service, bättre bemötande och lägre priser.

Vem vet mest om dina resvanor, telefonanvändning, behov av receptfria läkemedel, energiförbrukning eller vilka tider som passar bäst att besikta bilen? Är det staten och dess myndighetsutövare eller du själv och företag vars enda sätt att tjäna pengar är att i konkurrens med andra tillgodose dina önskemål? Bakåtsträvarna klamrar gärna sig fast i ett sedan länge svunnet Sverige när det fanns ett Tv-bolag, en radiokanal, ett elbolag och när socialdemokratiska kvinnoförbundet ville förbjuda parabolantenner. Glädjande nog vill svenska folket välja mer och kunna rösta varje dag i butikerna istället för bara var fjärde år vid valurnorna.

På 90-talet fick de borgerliga partierna och socialdemokraterna svenska folkets förtroende att bilda regeringen för att öppna upp för el-, inrikesflyg-, post-, taxi-, äldreomsorg-, pensions-, friskole-, bemannings-, tele- och järnvägsmarknaderna. Några av motargumenten på den tiden var att konkurrensutsättning av bland annat telemarknaden var omöjlig eftersom olika telefonbolag inte skulle kunna ringa till varandra. Idag vet vi bättre. Några av Regelutredningens slutsatser är att reformerna ”bidragit till en positiv utveckling” och att det ”varken är möjligt eller önskvärt att återgå till den tidigare marknadsformen”. Väl värt att tänka på nästa gång du sitter på ett lågprisflyg från till London för femhundra kronor tur- och retur eller skaffar billigt skräddarsytt telefonabonnemang.

Vad som en gång var en ideologisk strid mellan monopolets bakåtsträvare och valfrihetens vänner gav resultat som idag betraktas av de flesta födda på 90-talet som alldeles självklart. Frågan är hur det blir med alla som föds på 2010-talet? Trots att Sverige de senaste decennierna har liberaliserats snabbare än något annat västland står vi idag inför vår tids vägval. Alliansregeringarnas avregleringar av apoteks-, arbetsförmedlings-, bilbesiktnings-, järnvägs-, kollektivtrafiks-, flygtrafiklednings- och primärvårdsmarknaden är valfrihetsreformer att glädjas över. Antalet apotek och vårdmottagningar har till exempel ökat med en femtedel. Trots detta höjs röster främst inom socialdemokraterna, vänsterpartiet, miljöpartiet och sverigedemokraterna mot vinster, mot valfrihet och mot mångfald av aktörer.

Det är viktigt att alla som tror att kunden alltid har rätt står upp för rätten att välja oavsett partipolitisk hemvist. Att försvara valfriheten kräver också ett aktivt val.

André Assarsson

Etiketter: ,

Ett svar to “VT-ledare: Kunden har alltid rätt”

  1. Joacim Marklund Says:

    Ideologi bör utvärderas mot praktiskt utfall, vilket jag tycker saknas hos vissa som förspråkas fri marknad. i vissa branscher har detta varit av godo, exempelvis telekommunikation och flygbranschen, men i andra som energibranschen har detta inte varit samhället till godo. Marknadsekonomi är ett instabilt system som kräver dels att vissa förutsättningar råder samt kontroll att dessa bibehålls. Jag anser att fri marknad ska råda där det finns förutsättning, dock får inte ideologi gå före verkligheten! I annat fall kommer vänsterkanten lätt att hitta problem och få argument att nyttja!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: