Om livet på en tidning

Denna vecka är jag tjänstledig pr-konsult och tjänstgör istället som vikarierande politisk redaktör för Västerviks-Tidningen (moderat). En inte helt obekant tidning som jag även tjänstgjorde på i somras och som jag skriver kolumner för annars. Det är lätt att trivas. Utöver duktiga journalister och alltid trevliga kollegor på redaktionen är Västervik en fantastisk vacker stad som alltid bjuder på sin bästa sida.

En kommun som likt övriga Sverige gick från fiskarsamhälle till industrisamhälle med framförallt Akzo Nobel och nu småföretagarsamhället som möter 2010-talets utmaningar. En kommun som många är stolta att komma ifrån. Från ABBA-björn som vill satsa miljontals kronor på lokala projekt till vänner i Stockholm som stolt skryter om sin bakgrund. Här finns också alltifrån pizzerior med märkliga e-postadresser, den kust-småländska dialekten till folkfester som Visfestivalen och Hasselörodden.

Hur är det att vara politisk redaktör? Som att vara pr-konsult eller politisk tjänsteman, brukar jag svara. Det är precis vad du gör det till och vad du vill åstadkomma med allt vad möjligheterna innebär. Att få betalt för att skriva är ett privilegium få förunnat. Min syn är att ledarsidor ska göra det som dagsaktuella politiken antingen inte mäktar med eller inte tillåts göra – att lyfta blicken och ta debatten utifrån ett idéperspektiv som är troget de ideal som en gång bidrog till tidningens grundande. Digitaliseringen bidrar naturligtvis till ett helt nytt medielandskap men hörstenarna är desamma.

På måndag är jag tillbaka i Stockholm i kommunikationens tjänst. Också det ska bli ett sant nöje med alla de utmaningar som väntar 2012 med opinionsarbete och public affairs-insatser. Till dess går det alldeles utmärkt att läsa mina ledartexter på tidningens opinionssida. I dag citerade till exempel SR Ekots Tidningskrönikan min ledare om den socialdemokratiska krisen. Alltid något.

Kommentera

