”Det behöver inte ens vara sant för att hamna i tidningen”

Den 30 november twittrade jag – helt på skämt utan att det har hänt i verkligheten – om JAS-affären:

Det blev lite av en viral succé med över 150 Retweets. Några frågade mig om det stämde och jag var glasklar med att det aldrig har inträffat, vilket också tydligt framgår av min Tweet-historik. Döm då av min förvåning när någon i går plötsligt påkallar min uppmärksamhet om att Dagens Industri fångat upp mitt citat i en artikel. Mitt försök till skämt på Twitter blev plötsligt sanning i Nordens största affärstidning på helsida med både framryckt citat och hela artikeln som avslutades med det som om det hade hänt:

Bild: Delar av artikeln på sidan 10 i Dagens Industri den 16 december 2011.

Gamla devisen ”kolla aldrig en bra story” tycks fortfarande gälla på några av landets tidningsredaktioner utan känsla för källkritik. Bara för att hundratals andra (flera tunga opinionsbildare och journalister) sprider något viralt till tiotusentals andra, behöver det faktiskt inte vara sant. Ibland är det humor. Ibland är det lögn. Det digitala samhället skapar fantastiska möjligheter men också hot om inte källkritiken tas på större allvar än så här.

Vi lever i en kontintent där ett rykte på Twitter om Swedbank i Lettland får miljardkonsekvenser på bara några dygn. Vi lever uppenbarligen i ett land  där ett skämt på Twitter kan få konsekvenser för miljardaffärer inom svensk export. Min förhoppning är att så många som möjligt drar lärdom av det inträffade. Många litar fortfarande på gammelmedia med resurser att källkritiskt granska och kvalitetssäkra snabb information i sociala medier men när det förtroendet börjar brytas är vägen till Facitfabriken snabbt asfalterad.

Eller som en av mina kollegor uttryckte sig: ”Det behöver inte ens vara sant för att hamna i tidningen”.

Uppdatering den 17 december kl. 18.10: 

Nyhetssajten Ajour skriver om detta. 

Sajten Mediebruset skriver också.

I övrigt har 41 RT:a min tweet om detta och det finns över 1 500 unika visningar på detta blogginlägg. Onekligen stort intresse.

Uppdatering den 20 december kl. 16.30: 

Dagens Industri går ut med en rättelse i sitt måndagsnummer.

Bloggen VeckoVis uppmärksammar också det hela. 

Ett svar to “”Det behöver inte ens vara sant för att hamna i tidningen””

  1. Dagens industri tog twitterskämt som sanning: ”Jag är ledsen” Says:

    […] André Assarsson är fövånad och skriver på sin blogg: […]

Kommentera

