Om miljöpartister som samlas i en skybar

Miljöpartiet presenterade idag sin nya kommunikationsplan. Eftersom jag är av åsikten att idéer håller ett politiskt parti samman som minsta gemensamma nämnare har jag sedan tidigare framfört kritik mot det politiska MP-fundamentet. Därmed inte sagt att allt kan förändras. Jag är innerligt imponerad av partiets ambitioner att förnyas, kommunicera på ett modernt sätt och att bli ett spännande alternativ inför valet 2014. Precis där slutar också min entusiasm. Medan somliga försöker dra paralleller till nya moderaterna och att MP nu kan bli den andra kraften att historiskt genomgå en resa och nå stor framgång ser jag flera utmaningar:

  • Medan nya moderaternas resa ytterst var en politisk resa med total omprövning av den egna politiken finns i dagsläget ingenting som talar för att MP kommer att göra omvälvande förändringar av den egna politiken. Tvärtom är det gamla positioner i nytt kampanjformat.
  • När MP inriktar sig på att vinna småbarnsföräldrar, miljonprogramsbor, vuxna som arbetar i skolan samt medelålders kvinnor i offentlig sektor är det ett annat sätt att säga: ”Vi ska sno väljare från FP, S och M samt bli ett bredare alternativ i svensk politik”. En klok strategi att vinna breda väljargrupper men kan snabbt bli extremt otydligt och på sikt riskera att tappa det extremt tydliga klimat- och miljöpatoset.
  • Trots försök till bildsättning av någonting nytt och oväntat med Per Schlingmann (M) som gäst, öppen kommunikationsplan & presentation i en skyskrapa i central Stockholm så är det gammal skåpmat. Södermalmspartiet som gillar höga skatter samlas på Södermalm i en byggnad där Skatteverket hade sitt huvudkontor för att säga att partiet ska prioritera vissa väljargrupper men utan att ge ett enda politiskt besked. Det kan vara ett embryo men vilket är MP:s motsvarighet till nya moderaternas kollektivavtalsförsvar?
  • Inte hela men väl halva sanningen för MP:s starka frammarsch i opinionen just nu är ett direkt resultat av en kraftigt försvagad socialdemokrati som sannolikt gör bättre ifrån sig i val än mellan val. Få vill rösta på Håkan Juholt och då känns MP spännande i framförallt Stockholmsregionen men val måste till syvende och sidst vinnas på egna meriter – inte andras misstag.

Både nya moderaterna och delar av näringslivet flirtar flitigt med Miljöpartiet just nu. Samtidigt håller både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet dörren öppen. Ett guldläge som partiet kommer att profitera på förmodligen hela vägen in i Rosenbads korridorer. Frågan är bara till vilket pris. Miljöpartiet är starkt tillväxtkritiskt, tar sällan hänsyn till landsbygdens villkor och kan inte beskrivas som valfrihetsinriktat. Vi vet historiskt att partiet sällan nöjer sig i förhandlingar och blåst många S-regeringar. Någon regeringserfarenhet existerar över huvud taget inte.

Kommunikationsplan presenterades idag lämpligt nog i en skybar. Att miljöpartister festar loss kommunikativt är väl helt i sin ordning, men skicka inte gärna den politiska baksmällan till alliansregeringen och svenska folket.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: