Marknaden löser marknaden

När ”marknaden” hotar med att upphöra med kortbetalning till följd av en politisk reglering med förbud av att ta ut extra kortavgifter kan vi alla lugnt räkna med att konsumenter på marknaden i sin tur kontrar med att bojkotta butiker som inte tar emot kort. Det blir helt enkelt en fråga om konkurrensfördelar och service när butiker kan erbjuda betalningar på kundens villkor. I grunden så är det politiska kortavgiftsförbudet en icke-fråga eftersom marknadens alla aktörer hittar sina egna vägar för att kunna göra affärer.

5 svar to “Marknaden löser marknaden”

  1. Patrick Says:

    Varför ska handlarna betala tre gånger? De betalar ju för tjänsten, för maskinen och för att den används. Banken och handlarna tjänar på att man slipper hantera kontanter, men bara handlarna får betala för det.

  2. André Assarsson Says:

    Patrick,

    Jag håller helt med dig och jag bojkottar i görligaste mån alla butiker/kiosker/andra affärer som tar ut kortavgifter. Det är ett slag i ansiktet mot sina kunder med dålig service, uselt bemötande och utvecklingsfientlig inställning.

    Däremot anser jag från politisk sida att det måste vara upp till respektive butik att bestämma detta själva. Att få göra dumma saker på sin egen bekostnad med sin egen affär är rimligen också en rättighet. Problemet med reglering är att utrymmet för egna beslut minskar, därmed minskar också mångfalden av butikers olika sätt att bedriva affärer på.

  3. Patrick Says:

    Läs vad jag skrev en gång till… Jag tycker nog bankerna är lite giriga i detta fall.

  4. Karma Says:

    Jag går av princip inte till butiker som i dagsläget tar ut en extra avgift för att jag betalar med kort. Skulle jag redan ha hamnat på kaféet må det vara hänt, men jag kommer att avstyra från framtida besök.
    Med det sagt så ser jag inga problem med att de får ta ut 5 kr eller dyl. för köp under 100 kr eller vad för godtyckliga regler handlarna sätter upp. Som André säger kommer jag som konsument att styra mitt handlade mot butiker som uppskattar mitt kort.
    För vissa småhandlare kanske kort är en kostnad och de hellre har hand om kontanter med de kostnader och risker det medför, men de handlare är generellt också dyrare än gemene butik (7/11 och Pressbyrån undantagna och ingen av de har några problem med mitt kort) och har allt som oftast Cola från Tyskland o s v.
    Man väljer helt enkelt vilka kostnader, och kunder, man har helt enkelt.

  5. katarina Says:

    Nej. Det är inte upp till varje handlare att avgöra ifall de vill ta ut en avgift för kortköp. De har i avtalet för tjänsten förbundit sig att inte ta ut en kortavgift men gör det ändå. På grund av att det är krångligt att klaga på butiker som gör detta är det inget som åtgärdats, men detta kan göras genom den bank du har ditt betalkort via. Bara vänd dig till banken och säg att du tvingats betala avgift till den och den butiken med kvitto som bevis så kommer butiken tvingas sluta med detta.

Kommentera

