Detta har MUF sagt hela tiden

Nu vaknar både regeringen och oppositionen till liv kring den viktiga frågan om införande av treterminssystem i Sverige. Det är en fråga som Moderata Ungdomsförbundet drivit hårt både internt och externt bl.a. i den här högskolerapporten som undertecknad ansvarade för i förra förbundsstyrelsen. Vinsterna med kortare terminer är oändliga både ekonomiskt men framförallt mänskligt eftersom studenter gärna så fort som möjligt vill komma i kontakt med arbetsmarknaden. Kopplingen mellan verklighet och akademi måste bli bättre i Sverige – alla eller inte ens majoriteten vill ägna hela sitt liv åt att forska vidare efter avlagd examen.

Andra bloggar: Hannastacia, Kommunisternas blogg (alltid humorläsning), Piraten Zac.

2 svar to “Detta har MUF sagt hela tiden”

  1. mikael Says:

    Hej André!

    Visst, kopplingen mellan akademi och verklighet måste bli bättre. Men, så länge rapporterna ”akademi eller verklighet” och ”jakten på anställningsbarhet” existerar så är dörren in till arbetsmarknaden permanent stängd för den största gruppen av unga akademiker, nämligen samhälllsvetarna som i dessa rapporter har fått en ”stämpel i pannan” som mer eller mindre oanställbara.

    Dessa skulle inte ha något att vinna på att snabbare bli färdiga med sin utbildning eftersom dörren till arbetsmarknaden är stängd för dem i Sverige under överskådlig framtid.

    Man skall se dessa rapporter som att de har skapat en oöverstiglig så kallad ”barrier to employment”.

    Så många som drabbas av denna överstigliga ”barrier to employment” har i princip ingen som helst framtid i sitt eget land, landet Sverige.

    Därför måste vi göra om innehållet i dessa teoretiska program och skapa en tydlig koppling till arbetsmarknaden så dessa blir attraktiva på arbetsmarknaden efter examen.

    Själv tycker jag den kanadensiska modellen med ”federal student workers experience program” är klockren. Detta därför då skapas
    det en tydlig samverkan och koppling mellan akademi och verklighet
    vilket gör studenterna anställningsbara efter examen.

    Det är just anställningsbarheten som spelar en central roll i arbetsgivarnas ögon, eftersom om man inte är anställningsbar enligt arbetsgivarna så återstår ju bara socialen, och det är fel plats för unga nyutexaminerade och relativt nyutexaminerade akademiker.

    Sedan bör man titta på det här med de krav som arbetsgivarna ställer i sina platsannonser. Många kräver flera års arbetslivserfarenhet vilket skapar stora problem. Detta har man löst utomlands flexibelt genom ett system med Entry Level Jobs där dessa krav är minimala därför att man
    har satt fokus på att ungdomar skall ha en chans att ta sig in på arbetsmarknaden och inte ligga samhället till last.

    Problemet är att många universitet och högskolor tycker att det inte är relevant att jobba med studenternas anställningsbarhet eftersom de inte anser sig tjäna något på det utan de vill istället bara fokusera på utbildning och forskning. Detta gör att många studenter idag står helt utan stöd för anställningsbarhet och sedan hamnar de i socialens knä efter examen, dvs deras 4 år med högskole eller universitetsutbildning har blivit helt meningslöst, dvs man har ansträngt sig helt i onödan enligt alltfler studenter och många menar att det har blivit till att man kastat bort 4 år av sitt liv eftersom man fortfarande är lika oanställbar som innan man påbörjade sin utbildning, enligt arbetsgivarna.

  2. michaeleriksson Says:

    Ett system med tre terminer behöver inte ha fördelar med sig. Till det som nämns i andra kommentarer måste man beakta tex att studiefria perioder kan höja kvaliteten i studierna och att den som vill (som jag på min tid) redan nu kan använda sommarlovet till studier—eller istället tjäna extra och bygga arbetserfarenhet som hjälper efter examen.

    Förövrigt har jag själv upplevt tre terminer per år (som utbytesstudent i Tyskland), och i slutändan var där både arbetstiden per år och studietiden i år den samma. Fördelningen under året var annorlunda, men då terminerna där var kortare blev resultatet det samma. (Och de flesta universiteten har med tiden gått över till två terminer.)

    I övrigt har jag genom året börjat luta mot att en högskoleutbildning helt enkelt inte ska vara tänkt för alla: På många är den intellektuellt bortkastad och ger även liten utdelning på arbetsmarknaden, medan sjunkande examenskriterier minskar utbytet för dem som verkligen har ett gott huvud. Bättre vore att filtrera merparten av studenterna till en kortare och mer praktisk utbildningen, samtidigt som en minoritet av framtida forskare, teoretiker, osv., får en verkligt solid utbildning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: