SSU:s härdsmälta fortsätter

I brist på idéutveckling, ideellt engagemang och stöd från moderpartiet har SSU reducerats till ett ungdomsförbund med färre medlemmar än frimärkessamlarna i Sverige. Jag ska ärligt säga att jag tycker det är trist. Det fanns en tid när MUF:are och SSU:are möttes i korridorerna på skolorna med samtal, diskussion och debatt om Sveriges framtid. Argumenten slipades på båda sidor. Tack vare starka politiska ungdomsförbund tog fler ungdomar ställning och engagerade sig partipolitiskt. I dag ska MUF:are vara glada om vi ens får se en SSU:are under vår politiska livstid. Många MSU:are har bara hört berättelser om dem och sett bilder. Några tvivlar på att SSU över huvud taget existerar, kanske är det bara ännu en myt från Mona Sahlin.

Antalet intellektuella härdsmältor i SSU har åtminstone inte låtit vänta på sig. För inte så längesedan registrerades Alliansen som varumärke (grattis till det politiska utspelet!) och sedan tidigare har SSU själv ansökt om att starta friskola – samtidigt som SSU är emot just friskolor. Några år innan dess krävde ett SSU-distrikt att funktionshindrade män ska ha rätt till statlig sexhjälp. Notera män, inte kvinnor. Om någon har rätt till sexhjälp innebär det per automatik att någon annan är skyldig att erbjuda detta, för att inte kränka någons rättigheter. Grattis till den intellektuella kullerbyttan som skapar statliga sexslavar.

Eftersom SSU har mer pengar än samtliga övriga ungdomsförbund har tillsammans så har det köpts TV-reklam inför valet. Ett perfekt tillfälle att börja briljera politiskt och slagkraftigt driva ungdomsfrågor på rätt sätt. Men istället fortsätter härdsmältan. I deras reklamfilm som syftar till att vara överraskande får vi se en ung kille som antyds ha legat med en äldre kvinna. En använd kondom och löständer med tillhörande uppvaknande av sängen säger sitt. Budskapet ”Visst blir man förvånad?” visas och vändningen är att killen har ett jobb, trots den höga ungdomsarbetslösheten. På sin höjd är reklamfilmen bara dålig och som bäst annorlunda. Sex med gamlingar tillhör minst sagt inte vardagen för landets ungdomar.

Eftersom SSU åtminstone påstår sig vara ett politiskt ungdomsförbund och inte RFSU som varnar för sex med löständer bör rimligen det politiska budskapet granskas i filmen. Det är sant att var fjärde ung i Sverige saknar arbete, enligt EU:s officiella siffror för alla 15-24 år men att vara förvånad över detta är minst sagt häpnadsväckande. Sverige har haft en ungdomsarbetslöshet på rekordnivåer sedan 1970-talet d v s i över tre decennier har dessa, för SSU förvånande, höga siffror uppnåtts. Dessutom befinner Sverige sig i den djupaste lågkonjunkturen sedan 1930-talet efter en finanskris som slagit hårt mot hela västvärlden. Rekord i lågkonjunktur tillsammans med strukturell ungdomsarbetslöshet som noterat bland EU:s högsta nivåer även i brinnande högkonjunktur borde inte ge ett förvånande resultat.

Det finns inga politiska lösningar eller förslag på lösningar. Bara en hänvisning till SSU:s hemsida. Kanske beror det på den korta reklamtiden och det är väl en rimlig ursäkt för att slippa ge besked till Sveriges ungdomar. Väl på deras hemsida kritiseras regeringen för att inte visa handlingskraft. Kanske menar SSU att samma socialdemokratiska handlingskraft ska visas som i Grekland, Spanien och Storbritannien där just socialdemokrater med handlingskraft kört statsfinanserna i botten. När det inte finns några pengar ska vi alltså slösa. Det var ju ett jävligt lyckat ekonomiskt råd. Det är inte konstigt att vänsterexperimentet saknar trovärdighet när dess framtida företrädare gång på gång lyckas hamna i ett intellektuellt vakuum. Sex med äldre. Vad kommer härnäst?

För varje gång reklamfilmen sänds kommer jag att boka en skolkampanj. Alla vi som träffat en SSU:are vet som bekant varför förbundet satsar på TV-reklam istället för personliga samtal. Det är i mötet med unga människor som vi med trovärdighet kan driva rätt politik på rätt sätt. Det handlar för mig som MUF:are att vara på plats och lyssna in önskemål, viljor men också rop på hjälp av andra ungdomar istället för att likt SSU massproducera envägskommunikation. Just nu pågår MUF:s förvalskampanj – häng med du också!

Andra bloggare: Jytte Guteland, CarolineFK, Fransson, Jelicka.

Media: SvD, Aftonbladet, Ekot.

Annonser

9 svar to “SSU:s härdsmälta fortsätter”

  1. Lars Hindrum Says:

    Bästa inlägget på länge!

  2. Gustaf Says:

    Är Assarsson måhända en gnutta avundsjuk?

  3. André Assarsson Says:

    Lars,

    Tack!

  4. André Assarsson Says:

    Gustaf,

    Tyvärr. Jag önskar att jag vore det. Ett bra SSU gör MUF ännu bättre eftersom vi då tvingas till ännu större ansträngningar.

    Men när vår förvalskampanj på mindre än en vecka redan värvat hundratals samtidigt som tusentals strömmar till på nätet för att nyfiket förhålla sig till MUF:s arbete och ungsossarna kontrar med sex med äldre, så är jag inte särskilt orolig.

  5. Vad gör man? « Caroline Frankesjö Says:

    […] Jag hoppas att André Assarsson har fått svar på sina frågor. […]

  6. Caroline Says:

    http://carolinefk.wordpress.com/2010/04/08/vad-gor-man/

  7. Martin Nilsson Says:

    Bara nyfiken på vilken grundval du hävdar att det är s-regeringen i Grekland som kört landets statsfinanser i botten?

    Tror knappast att någon – ens i ditt eget parti – hävdar den positionen…

  8. En paj till André « Att tänka efter Says:

    […] har nämligen bestämt sig för att inleda en klassisk pajkastartävling genom sitt inlägg SSU’s härdsmälta fortsätter. Håller mig dock ifrån det och väljer istället att sakligt (någorlunda) […]

  9. SSU härdsmälta 3.0 « Frihet är inte gratis. Says:

    […] SSU härdsmälta 3.0 By André Assarsson I dag kom jag över annonsen till SSU:s reklamfilm. Det råder knappast brist på normativt tänkande och objektifiering av deltagarna i sann sexistisk anda i själva annonsen. Med tanke på att annonsen dessutom kommer från ett ungdomsförbund och ett parti som minst sagt är skeptiska till en fri marknad, reklam över huvud taget (på 90-talet var S-kvinnor emot parabolantenner p.g.a. dess kommersiella utbud) och viss sorts reklam i synnerhet är det minst sagt anmärkningsvärt. Härdsmältan fortsätter. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: