Till försvar av reklam

Enligt en internationell undersökning är svenska folket mest kritiskt till reklam i världen. Värt att notera utifrån undersökningen är också att endast hälften av konsumenterna i Europa anser att reklam är användbar källa för information medan motsvarande siffra för Nordamerika är 71 procent. Att svenska folket är mest kritiska till reklam av alla i världen kan förklara varför det för bara 15 år sedan var tal om att förbjuda parabolantenner i Sverige samtidigt som s.k. public service finns kvar. Om socialisterna fick makten i det här landet kan vi kallt räkna med att kommersiell verksamhet i allmänhet och reklam i synnerhet skulle förbjudas. Det finns både ideologiska och ekonomiska skäl till varför vi bör slå vakt om rätten till reklam.

Reklam är en lika naturlig del av en modern demokrati och marknadsekonomi som tryckfrihet, näringsfrihet och handel. Det är helt enkelt kommersiella krafters rätt till yttrandefrihet. Vi kan tycka vad vi vill om reklamens innehåll men som Voltaire så fint formulerade sig: ”Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem” borde också rätten för alla att få föra fram sitt budskap vara alldeles självklart. När allt fler sätter upp ”Reklam, nej tack” på sina brevlådor är det skillnad på åsikten om att reklam ska finnas och att själv vilja bli utsatt för den. Att stänga av tv:n, kasta tidningar eller lämna datorn vid Spotify-reklam genom att vägra sig själv utsättas för reklam är inte samma sak som att vilja göra inskränkningar i yttrandefriheten. Gränsen däremellan måste däremot alltid vara kristallklar. Du har ingen rätt att förvägra andra yttrandefrihet.

Genom reklam och marknadsföring effektiviseras ekonomin så att utbud och efterfrågan i större utsträckning matchar varandra eftersom både konsumenter och producenter är mer medvetna om varandras preferenser. Det gör allting både billigare och bättre eftersom bra produkter eller tjänster snabbare slår igenom och sämre produkter eller tjänster snabbare sorteras bort. Tack vare marknadsföring kan varumärken bildas och stärkas vilket fungerar som en kvalitetsgaranti och sänker transaktionskostnader. Detta eftersom du som konsument inte ständigt behöver söka ny information mellan olika produkter eller tjänster. Du vet vad Coca-Cola smakar och vad Cuba Cola smakar. Du vet vad Apples produkter innebär och vad Microsofts produkter innebär. Hjulet behöver inte dagligen uppfinnas på nytt. Det sparar både tid och pengar. Allt det här förstår många. I samma undersökning tror 80 procent av befolkningen i 50-talet länder att reklam ger fler jobb, 72 procent att den ger ekonomisk tilläxt och 68 procent att den stimulerar konkurrensen.

Är inte reklam propaganda och lurendrejeri? Givetvis ställs det krav på en viss portion kritiskt tänkande när företag har miljarder i marknadsföringsbudgetar och dagligen kan kommunicera med miljontals konsumenter i alla tillgängliga kanaler. Låt mig då berätta en hemlighet. Kritiskt tänkande behövs alltid. En politiker har obegränsade med resurser och hela staten med dess tvångsmedel i form av lagstiftning bakom sig när han eller hon sprider sina budskap. Varför skulle staten och dess egen TV-kanal var fri från intressen? SVT, Sveriges riksdag eller för den delen lokala kommunbroschyren bejakar och sprider opinionsbildning kring sina intressen. Oftast opinionsmässiga för att du ska tycka en viss sak. Public service är bra, rösta på det här partiet eller bygg den här cykelvägen.

Det här är bara några argument. Jag kan varmt rekommendera Carl Svanbergs insändare i ämnet och så den här roliga reklamen.

Andra bloggare: Carl Svanberg.

Media: Resumé, SvD.

Advertisements

Etiketter: , ,

3 svar to “Till försvar av reklam”

  1. Cyberpiska Says:

    Visst, det behövs kritiskt tänkande i alla lägen. Men det är tyvärr precis det som lyser med sin frånvaro i det här landet. Det är precis det som inte riktigt utvecklas i dagens skola (den som heter en skola för livet; vilket liv?). Det som tyvärr kallas kritiskt tänkande är ofta det som har blivit en trend – att bara spotta ur sig personliga angrepp. Vi är, med andra ord, dåligt rustade för att leva med reklam i våra liv. Antingen nappar vi eller så angriper vi och i båda fall är det ett omisskännligt tecken på bra aptit men dåliga tänder. Resultatet? Tja, vi missar poängen och i slutändan blir allt s(v)äljbart. Ett hot mot demokrati?

  2. André Assarsson Says:

    Cyberpiska,

    Jag håller med. Det är alldeles för lite kritiskt tänkande framförallt inom skolan där det borde läras ut. På högskolor och universitet sväljs all kurslitteratur med korvstoppningsmetoder, trots uppenbara hål och brister i teorier. När det ifrågasätts blir svaret oftast: ”Det är inte relevant för tentan” snarare än en uppmuntrande bred diskussion.

    Förmodligen hänger det ihop med det lilla civila och stora offentliga samhället Sverige. Vi är vana vid någon-annan-ismen d v s att någon annan hela tiden sköter allt åt oss. Det minskar kraven på eget kritiskt tänkande när det tvärtom borde vara som störst då.

  3. Cyberpiska Says:

    Har skrivit av mig i ämnet på min blogg; det med kunskap och demokrati borde man diskutera mer …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: