MUF behöver inte be om ursäkt

Häromdagen såg jag, till min förvåning, Jytte Guteland, förbundsordförande SSU och Magnus Andersson, förbundsordförande CUF debattera i SVT:s Aktuellt. Min spontana reaktion var en märklig blandning av förvåning och glädje. På plats i studion fanns nämligen inte Moderata Ungdomsförbundet. Debatten handlade om krympande ungdomsförbund och i den behöver MUF aldrig be om ursäkt med över 10 000 betalande medlemmar. Vi växer dessutom för tredje året i rad!

Det bådar gott inför valrörelsen med ett starkt ungdomsförbund som har fler medlemmar i enskilda distrikt och län i Sverige än hela motståndarnas samlade medlemsantal i riket. Därför känner många av oss MUF:are inte igen oss i den ”kris” som ofta diskuteras i media kring ungdomsförbunden. Hos oss är det full fart framåt och det finns ingen anledning att be om ursäkt.

Uppdatering 11:34: Eftersom halva Piratpartiet d v s 4-5 personer kommer att storma in hit och påstå att Ung Pirat är Sveriges största partipolitiska ungdomsförbund så kan jag redan nu säga; nej, MUF är störst i Sverige. Varför? Därför att 1) Det är bara officiell statistik som räknas baserat på officiella myndigheters siffror (Ungdomsstyrelsen) och inte någons Excelark i en källare och 2) Icke-betalande klickvärvningar på en hemsida betraktar jag inte som en officiell medlem utan ungefär lika stort ställningstagande som att rösta på Aftonbladets undersökningar.

Media: Debatten i SVT:s Aktuellt. (I slutet av klippet)

Andra bloggare: Magnus Andersson.

9 svar to “MUF behöver inte be om ursäkt”

  1. Terobi Says:

    Om du vill basera dina påståenden på gamla, ouppdaterade siffror, be my guest. Jag förstår att det inte är trevligt att leva i en värld där man inte ens är hälften så stor som en annan organisation. Jag som en ung pirat erbjuder dig min hand att hålla i, när verkligheten blir allt för påträngande och biter dig i rumpan.

    Däremot tycker jag det är skamligt att du tycker att det måste kosta pengar för att man ska engagera sig politiskt. Detta ska inte vara en klassfråga. Skäms!

  2. Johan Says:

    Ja eftersom du så gärna vill ha kommentarer så får du det ;)
    Ungdomsstyrelsen uppdaterar sin statistik väldigt sällan och då är det självklart att det förbund som växer snabbast blir lidande.
    Medlemshanteringen i Ung Pirat är åtminstone godkänd av Ungdomsstyrelsen då de beviljar bidrag baserat på den men vad vet de om sånt?
    Hur kan det rimligtvis vara bättre att göra det svårt och dyrt att engagera sig politiskt?

    Nåja, jag ska låta bli att hänga på i smutskastningskarusellen du kommer säker att få gott om sällskap där ändå. (För visst var det något med MUF och mutor?)

  3. Tobias Björkgren Says:

    Eftersom du inte räknar medlemsskap som är gratis och enkelt så tänker jag iallafall be om en rättelse. Dvs att MUF var störst under 2008. Eftersom det är 2008års medlemssiffror som Ungdomsstyrelsen har redovisat. Och där håller jag med dig MUF var störst 2008. Dessutom så är inte våra siffror i ett excelark i någon källare utan i ett centraliserat medlemssystem som förmodligen är lite mer avancerat än MUFs.

  4. Johan Says:

    Äsch, nu fick du mig till att skriva för fort och utan grammatiska spärrar. Man skall låta bli med kommentarer om man inte kan skriva ordentligt.

  5. Leo Says:

    Oj, vad barnsligt.

  6. Nisse Says:

    Om Piratpartiet består av 4-5 personer antar jag att det måste bli väldigt ensamt i MUF .

  7. Christoffer Says:

    Ska bli väldigt intressant och se om du är lika kaksig då ungdomsstyrelsen har rapporterat in 2009 års siffror. Det är ca en månad tills dess.

  8. Rick Falkvinge (PP) Says:

    Jag antar att du över huvud taget inte då räknar Liberala Ungdomsförbundet eller Kristdemokratiska Ungdomsförbundet som legitima ungdomsförbund, eftersom de också helt eller delvis består av medlemmar utan medlemsavgift?

    Hur påverkar det isåfall samarbetet mellan ungdomsförbunden i Alliansen att du anser att kollegorna inte är legitima?

  9. André Assarsson Says:

    Rick Falvinge,

    Jag har inte betraktat något annat ungdomsförbund som illegitimt. Varje ungdomsförbund eller parti bestämmer själv hur medlemskap ska lösas det påverkar inte dess legitimitet. Däremot värderar jag själv ställningstagandet som det innebär att vara medlem någonstans – beroende på hur detta skett.

    För mig är det ett större ställningstagande att betala en summa pengar och därmed bli medlem i en organisation eller politiskt ungdomsförbund än att klicka på en länk på nätet för att 5 sekunder senare vara medlem någonstans. Jag skulle inte vilja gå så långt som Gudmundsson och kalla det för bedrägeri men visst är det skillnad på att exempelvis gå med i Röda Korsets Facebooksida eller årligen betala pengar dit i termer av engagemang och ställningstagande.

Kommentera

