Debatten mot SSU

I dag debatterade jag mot SSU:s förbundssekreterare Mattias Vepsä på Latinskolan i Malmö. Dagens ämnen var utbildning och arbetsmarknad. I den pampiga skolaulan fanns ett 50-tal åhörare var ungefär hälften bar SSU-knappar och tröjor. Av en händelse som nästan såg ut som en tanke blev det också väldigt många minst sagt kritiska frågor från just SSU-gänget till mig i utbildningsfrågorna. Trots uppenbar på förhand bestämd politisk skillnad blev det ändå bra diskussioner och meningsutbyten med tydliga besked från min sida till frågeställarna.

Det var en ovanligt bra debatt. Eftersom vi inte sitter sju stycken där framme utan istället svensk politiks två huvudalternativ finns det mer tid till resonemang, korta repliker och snabba replikväxlingar på frågor från publiken. Formatet lämpar sig väl om du som åhörare söker underhållning och sakupplysning på en och samma gång. Fantastiskt kul att så många som ett 30-tal elever på skolan som inte tillhörde något parti helt frivilligt tog sig tid och lyssnade på debatten. Tack för att ni kom dit!

Jag kommer som tydligast från debatten att ta med mig den socialdemokratiska bilden av Sverige. Vepsä kunde inte sluta älta om det ”kalla Sverige” där ”klyftorna växer” medan kontringarna blev att klyftorna visst växer; mellan att arbeta och att inte arbeta. Det är det varma Sverige som inkluderar fler på arbetsmarknaden med riktiga jobb istället för att som under Göran Perssons maktinnehav lämna ungdomar i sticket eller skapa AMS-trams-åtgärder som försöker dölja problemen. Unga människor minns de 12 förlorade åren. Flera i publiken ställde frågor om sossarnas förra maktinnehav och hur det inte ledde till det bättre.

Det här valet handlar om framtiden och jag ser med tillförsikt fram emot våren, sommaren och framförallt hösten. Snart är det valrörelse. Det är rena rama julafton för Moderata Ungdomsförbundet som åter ska bevisa sin avgörande roll i svensk politik både som opinionsbildare och kanske framförallt som kampanjorganisation.

I dag var det debatt i Malmö. På lördag åker jag till Falkenberg för att tala hos MUF Halland. Till dess ska jag arbeta med det politiska materialet inför valrörelsen som jag ansvarar för i MUF:s valledning. Nästa vecka gästar jag Lund MUF för talarkväll. Det börjar närma sig valrörelse!

2 svar to “Debatten mot SSU”

  1. Pelle Says:

    Varför skickar dom sin förbundssek.? Är inte det lite som att MUF skulle skicka Lars Rådén på debatt?

  2. André Assarsson Says:

    Pelle,

    SSU har en helt annan tradition av förbundssekreterare än vad Moderata Ungdomsförbundet har. Bland annat är Mattias Vepsä vald på deras SSU-kongress, vår motsvarighet till förbundsstämma. På så vis är han en förtroendevald förbundssekreterare medan vår generalsekreterare är cheftjänstemän.

Kommentera

