Privat järnväg. Så går det.

I dag kom beskedet att miljöpartiet och fackförbundet SEKO vill återreglera delar av tågmarknaden. Miljöpartiet vill inte heller låta Banverket lägga ut underhåll på entreprenörer. Tack och lov försvarar alliansregeringen konkurrensen som på samma sätt i matmarknaden, klädmarknaden eller datormarknaden också skapar bättre villkor för konsumenterna på tågmarknaden. Vi kan bara föreställa oss hur det hade sett ut ifall hela järnvägsnätet, allt underhåll och all drift överallt var helt statligt. Då hade inte folk klagat på förseningar – förmodligen hade inte tågen gått alls.

Karin Svensson Smith som är ökänd planekonom i trafikfrågor uttalar sig i SVT Rapport och vurmar ”en sammanhållen organisation med ett tydligt uppdrag” som det är brist på sammanhållning som varit problemen tidigare. Det är klart. Med ett monopol blir det extremt sammanhållet eftersom det inte finns någon mångfald, något alternativ och framförallt ingen konkurrens. I övrigt anför Svensson Smith att det är ”naturligt” att allting hänger ihop och ska därmed vara i statens regi. Det finns inget mer onaturligt än centralisering, toppstyre och monopol eftersom det är politiskt konstruerat av en påstådd intellektuellt elit i Stockholm. Gärna inom MP:s partiväggar.

SEKO:s ordförande är ännu värre och vill slå ihop SJ och Banverket därför att ”tidigare på tidigt 1900-tal (!) sydde man ihop järnvägen till ett nationellt system. Det är kanske dags att fundera på en återgång”. Fräscht och relevant argument år 2010. Verkligen. Tidigare på tidigt 1900-tal fanns inte heller allmän rösträtt men det är väl kanske dags att fundera på en återgång för SEKO:s medlemmar i valet av sina företrädare? Det är populärt att leva som man lär dessa dagar. Det känns väldigt tryggt att alliansregeringen och infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) håller tillbaka planekonomerna i vänsterexperimentet som är bakåtsträvande. Det är hög tid att fästa konkurrens, mångfald och olika aktörer på kartan inför framtidens tågmarknad!

Det kunde varit SJ. Men det är Kanada och där är järnvägsnätet privat. Så går det.

För övrigt kan jag rekommendera Facebookgruppen: ”Vi som älskar tåget men hatar SJ”. Gå med här!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: