Om att vara asocial i sociala medier

Jag noterar SvD:s artikel om kommunikationsverktyget och fenomenet Twitter som bl.a. varit nära att fälla regimen i Iran och som förde fram Barack Obama till president i USA. Enligt en egen undersökning visade sig att dialogen och samtalen var alldeles för få med presumtiva väljare, vilket på många sätt går emot tanken med sociala medier som – hör och häpna – syftar till att skapa utrymme att vara social.

Ett exempel på detta var i valrörelsen till Europaparlamentet förra året när Mona Sahlin twittrade för fullt men direkt efter valdagen blev det stopp. Inga inlägg. Inga svar. Ingen  kommunikation. Det i sin tur skapade stor irritation och frågan är inte om att vara asocial i sociala medier är värre än att inte använda sociala medier över huvud taget. Dialogen med låga trösklar och möjlighet till direktkommunikation med beslutsfattare är fantastiskt bra både för demokratin och besluten som ska fattas.

3 svar to “Om att vara asocial i sociala medier”

  1. @collentine Says:

    Tycker det är intressant att nämna att reportern från SvD som gjorde researchen inte fattar detta med sociala medier heller. Inget tack eller svar till de 13 som svarade på frågorna som reportern ställt.

  2. Halldin Says:

    …eller att inte svara på kommentarer på ens egna blogg ?

  3. André Assarsson Says:

    Halldin,

    Jag är inte helt säker på att bloggen i lika stor utsträckning faller under sociala medier med tanke på att möjligheten till interaktivitet och dialog ändå är mer begränsad, än exempelvis i fallet med Twitter. För egen del är jag på tok för dålig att använda Twitter och ofta påbörjar jag ett svar på min egen blogg men publicerar aldrig det, av tidsskäl.

    Samtidigt är jag inte Mona Sahlin eller försöka göra anspråk på statsministerposten genom att befinna mig i sociala medier utan att sedan använda dessa. Jag tycker frånsett från detta att du i övrigt har helt rätt :-)

Kommentera

