Europaparlamentets hearings

I dag har dagen ägnats åt mina ekonomistudier. Eftersom det är sista terminen vid Ekonomihögskolan i Lund känns det särskilt viktigt att avsluta sina år i lärdomsstaden på bästa sätt. I bakgrunden till studierna har emellertid utfrågningen av kandidaterna till nya EU-kommissionen varit i gång och därför har jag hört sporadiska delar utav densamma. Det kommer att ske fler utfrågningar kommande dagar och nästa vecka från Strasbourg och min ambition är att på bästa sätt försöka följa eller åtminstone i efterhand ta del av dessa.

Jag lyssnade mest på utfrågningen av EU:s nya utrikesminister Catherine Ashton som beskrev både Ryssland och Kina som partners till EU i olika sammanhang. Det fick åtminstone mig att fundera på vilken syn på mänskliga rättigheter och yttrandefrihet förslaget till ny EU-kommissionär egentligen har.  I övrigt så var det tämligen slutstrukna tillställningar. Det är måhända förståeligt att kandidaterna inte tar ut svängarna och sticker ut allt för mycket under en grillning inför ett hungrigt Europaparlament som lyckades flytta på två kandidater, sist det begav sig. Men då och då hettar det till under utfrågningarna. Väl värt att följa.

Kommentera

