Gärna medalj, men först rejält sänkt skatt!

I dag skriver PJ Anders Linder bra på ledarplats i Svenska Dagbladet om jobbskatteavdraget. Sedan maktskiftet 2006 har regeringens viktigaste reform varit en formidabel succé som både skapat fler arbetstillfällen och rättvisa på svensk arbetsmarknad. Många s.k. ”arbetande fattiga” har kunnat skaffa sig marginaler i vardagen, få ekonomin att gå ihop vid månadens slut samtidigt som Sverige som land blivit starkare. Bloggaren Dick Erixon ställer en viktig fråga i sammanhanget: Hur mycket kommer socialdemokratin tillsammans med Lars Ohly att vilja höja skatten? Jag ser gladeligen en valrörelse där huvudalternativen i svensk politik blir – jobbskatteavdrag eller skattechock för svenska folket.

Vi unga som lämnar gymnasier och högskolor för att ta klivet in på arbetsmarknaden kommer att bli den första generationen unga svenskar som på väldigt många år faktiskt får behålla en större andel av våra egna surt förvärvade slantar. Vi kommer att vara de första som på allvar får uppleva drivkrafterna och morötterna till eget arbete. Vi ser fram emot ett helt yrkesliv där rättvisan ökar och skillnaden mellan att leva på andra och att göra rätt för sig blir något var och en själv i större utsträckning kan råda över. För att travestera på den gamla socialdemokratiska LO-slagdängan så ser jag gärna att någon får medalj vid pensionsålder, men först rejält sänkt skatt!

P.S. Du har väl inte missat http://jobbskatteavdrag.se/? Räkna ut din egen skatt i sann privat Public Service-anda!

3 svar to “Gärna medalj, men först rejält sänkt skatt!”

  1. Eduronflux Says:

    Du menar alltså att när jag gick ut och jobbade i min ungdom upplevde jag aldrig drivkraften och moroten till eget arbete. Har du otur när du tänker eller?

  2. André Assarsson Says:

    Eduronflux,

    Det kan jag inte svara på eftersom jag inte känner dig men det är ofrånkomligt att skillnaden mellan bidrag och arbete ökat med alliansen genom att det blivit mer lönsamt att arbeta. Sådana drivkrafter är viktiga.

  3. Eduronflux Says:

    Det har väl alltid varit lönsamt att arbeta? Annars hade väl ingen gjort det. Jag bara undrar vad du menar med att skillnaden mellan bidrag och arbete har ökat. Vilka bidrag? Socialbidraget har alltid varit lågt och har väl inte precis varit ett alternativ till arbete. Om du menar a-kassa eller sjukförsäkring så är dessa två just det, försäkringar som faller ut och inga bidrag. Men det kommer du väl snart till i dina ekonomistudier hoppas jag. Kanske redan till våren.

Kommentera

