Därför röstar jag i kyrkovalet

Nyss hemkommen från vallokalen i valet till Svenska Kyrkans olika beslutande församlingar reflekterade jag över valet i allmänhet och politiken i synnerhet. Det har framförts många olika argument för varför vi alla bör gå och rösta i kyrkovalet. I ett val där cirka 10 procent av medlemmarna avlägger sina röster och där jag inte lyckats hitta många politiska stridsfrågor, trots ivrigt sökande, så behövs det en bra anledning. Jag röstade i kyrkovalet eftersom jag som medlem i Svenska Kyrkan vill påverka det som påverkar mig. Mina surt förvärvade tusenlappar ska förvaltas av någon – oavsett om jag röstar eller inte – och den någon vill jag bestämma vem det ska vara.

Det kanske sämsta skälet att gå och rösta måste vara för ”att hålla Sverigedemokraterna utanför”. Varför då? Och vad är skillnaden på att det redan sitter kommunister i kyrkan? Det är ju samma skrot och innan SD ställde upp i kyrkovalen var det ingen som klagade på Lenin- och Stalindyrkare vid kyrkosilvret. Om det inte vore för SD:s unkna människosyn som inte hör hemma i någon beslutande församling så är jag övertygad om att ju fler sverigedemokrater vi får i ljuset på förtroendeposter, desto färre röster kommer partiet att få i framtiden. Partiet parasiterar på andras misslyckanden och när det egna ansvaret brister så spricker bubblan med total avsaknad av egen politik och partiet blir ointressant för väljarna. Det är inget alternativ när det väl fått chansen. Till dess blir det en missnöjesröst för att markera, för många.

Vad gäller politiska stridslinjer och skillnader mellan olika partier i Svenska Kyrkan så blir valet till syvende och sidst en värderingsfråga. Vilken människosyn och vilka ideologiska värderingar ska ligga till grund för eventuella beslut som fattas? Kyrkan förvaltar tillgångar som värderas till många miljontals kronor och det är klart att prioriteringen av dessa pengar handlar om politik. Jag är helt emot att traditionella politiska partier bör ställa upp i kyrkovalet men så länge respektive partistyrelse fattat det beslutet så är det vad vi väljare har att förhålla oss till i vallokalen. I den meningen blir partiet en garant för vissa värderingar och för en viss människosyn. Där skiljer partierna sig åt. I vissa fall med ljusår.

När nästa skattebesked kommer vill jag kunna känna mig trygg med att mina surt förvärvade tusenlappar i kyrkoavgift prioriteras av företrädare tillhörande ett parti jag kan identifiera mig med. Ett parti och företrädare som står upp för en öppen och inkluderande människosyn men också tydliga liberala och konservativa värderingar. Att inte rösta och fortsätta att vara medlem i Svenska Kyrkan vore att överge möjligheten till den enda reella direkta påverkan och inflytande över vad kyrkoavgiften ska gå till.

3 svar to “Därför röstar jag i kyrkovalet”

  1. Petter Krönmark Says:

    Trevligt att någon i FS uppmärksammar kyrkovalet:)

    Jag tycker att hålla bort SD från kyrkan är ett bra argument för att gå och rösta, speciellt när valet har ett lågt valdeltagande. Det har jag även fått intrycket att många av dem man träffat vid kampanj också har tyckt. Främlingsfientlighet och unkna syn på andra religioner och människor ska inte få fotfäste i kyrkan eller någon annan beslutande församling. Kyrkan ska vara en plats för alla.

  2. André Assarsson Says:

    Petter,

    Absolut men att främlingsfientliga krafter ska hållas borta är lika viktigt som att kommunistiska dito som exkluderar både samhällsgrupper och enskilda personer inte heller ska få något utrymme.

    Därmed är en röst på moderaterna ett ställningstagande för frihet och öppenhet snarare än ett motstånd mot ett enskilt parti som ska hållas utanför. Deras unkna människosyn och vårt hat mot densamma måste alltid vara underordnat vår kärlek till frihet. Eller hur? :-)

  3. Petter Krönmark Says:

    Absolut, håller med dig till fullo.

Kommentera

