I dag Pridefestivalen

Jag skriver dessa rader från ett hotellrum i Bromma och ska strax bege mig till MUF:s centrala kansli för samling med över 300 MUF:are som deltar vid årets Pridefirande i Stockholm. För mig är det andra gången jag deltar vid festivalen och i ärlighetens namn är det med delade känslor. Själva arrangemanget politiserade förra året när ”utroparen” Tasso, f.d. riksdagsledamot Vänsterpartiet kallade oss för smurfar samtidigt som mottagandet från somliga väcker anstöt när moderaterna närvarar. Det blev några elaka tillrop sist. Jag bryg mig inte om vänsterns förakt inför vårt deltagande men desto mer värnar jag integriteten och opartiskheten i festivalen som, om någon, borde vara öppen för alla.

Bilder, kommentarerer och någon form av politisk analys utlovas antingen senare i kvälle eller i morgon. Till dess hoppas jag att så många som möjligt följer Pridefirandet på något sätt eftersom festivalen uppmärksammar viktiga politiska frågor som för inte länge sedan på intet sätt ansågs självklart. Mitt deltagande är uteslutande för att visa politiskt stöd och just där går förmodligen en skiljelinje mellan deltagarna. Två delar kan enkelt utkristalliseras – anhängarna av lika rättigheter för alla och HBTQ-personer som träffas för festival. Båda delarna är lika viktiga. Förhoppningsvis kan fler i den senare delen inse det i år så att vi som visar politiskt stöd kan känna oss mer välkomna.

Kommentera

