Det våras för kollektivismen

Halvårsmätningen från DN/Synovate som ger beskedet att Sverigedemokraterna är 8.000 röster från en riksdagsplats är knappast förvånande för någon som bor och verkar i en av Skånes fyra valkretsar där SD når över 5 procent i samma undersökning. Eftersom SD lever på missnöje snarare än politik kan det också förklara att partiet går starkt fram i Öresundsregionen som är Sveriges mest ekonomiskt expansiva.

Däremot kommer en plats i Riksdagen att få ideologiska och politiska konsekvenser för svensk politik. Om så är fallet efter september 2010 har Sveriges Riksdag i så fall sitt andra genomkollektivistiska parti med mandat. Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet. Eftersom kollektivismen sätter grupper mot varandra i samhället blir det särskilt viktigt att stå upp för individualism och den enskilda individen för oss moderater.

Sedan länge har vänsterpartiet bedrivit en exkluderande politik för landets företagare, entreprenörer och vad som beskrivs som ”överklassen” men som i själva verket är medelklassen eftersom alla som inte lever på existensminimum betraktas som klassfiende i Lars Ohlys ögon. Nu riskerar då SD exkludera invandrare, asylimmigranter och andra grupper som inte anses vara tillräckligt svenska (whatever the hell that is) för dem.

Samma kollektivism här som där. Samma unkna idéer som inneburit katastrofer för miljontals människor under framförallt 1900-talet som får betraktas som kollektivismens århundrade med två världskrig startade av dessa ideologier. I mina ögon finns det goda förutsättningar för att 2000-talet blir individualismens århundrade i takt med att globaliseringen får fäste för fler människor.

Därför måste även missnöjespartiet som lever på andras misstag, den havererade integrations- och arbetsmarknadspolitiken) konfronteras och mötas på en idémässig basis. Allting handlar om att bekänna färg i takt med att politiken ska utformas. Kollektivismen bör hållas kort i alla lägen. Särskilt för oss i Moderata Ungdomsförbundet som helt grundades som en antirasistisk rörelse under 1930-talet som reaktion mot kollektivismen i både Tyskland och Sovjet. Nu står vår generation inför 2000-talets utmaningar.

Läs mer om SD:s framgångar i opinionen här, här, här och här.

3 svar to “Det våras för kollektivismen”

  1. Halldin Says:

    Väl talat!

  2. Anders @ ungsvensk.se Says:

    Tänk att din ”frihet” inte sträcker sig till att publicera min bloggkommentar men väl Halldins. Just snygg ”frihet”, André Assarsson.

  3. André Assarsson Says:

    Anders,

    Jag är verkligen den första att förkasta all form censur. För mig är det viktigt att alla ska kunna få yttra sig fritt och delge sin åsikt – alldeles oavsett vilken den är. Det är ytterst få kommentarer som jag över huvud taget inte väljer att publicera.

    Den enda anledningen till varför jag inte publicerar somliga är att det är jag som bloggare som bär det juridiska ansvaret för allt som publiceras här på sajten. Alltihopa. Så även kommentarer. Därför väljer jag att förkasta somliga kommentarer utan publicering när jag gör bedömningen att dessa är på gränsen eller rentav över gränsen till lagbrott.

    Nu minns jag inte din kommentar eller varför jag inte valt att publicera den. I ärlighetens namn har jag inget minne av att en sådan är inkommen och jag kunde inte hitta någon heller i min e-post där allihopa samlas. Men jag misstänker att – om jag tagit bort den – så har den varit ett gränsfall för någon form av lagbrott. Den vanligaste formen som jag censurerar är sådana som riskerar anses som hets mot folkgrupp.

    I övrigt vill jag tacka för alla inlägg och kommentarer. I synnerhet sådana som gör att bloggen kan bli bättre och mer öppen för fler.

Kommentera

