Jag kandiderar!

Över 150 personer stödjer min kandidatur till Sveriges Riksdag på Facebook sedan gruppen startade för blott tre dagar sedan. Gå med i gruppen här.

Jag kandiderar till riksdagen i valet 2010 som en idéburen ung kandidat med inriktning att förändra Sverige. Vårt land behöver ledarskap för frihet och framtidstro för fler människor. Därför söker jag Ditt förtroende som riksdagsledamot för moderaterna i västra Skånes valkrets.

Den allvarligaste ekonomiska krisen i modern tid ställer krav på politiker med reformagenda som andas optimism. Det är min övertygelse att vi med rätt idéer och ledarskap kan gå stärkta ur krisen.

Mina största politiska prioriteringar är därför att lägga grund för ett attraktivt näringsliv, underlätta för entreprenörer och småföretagare. Det handlar om att minska regelbördan, sänka skatter och avgifter men också se över regelverket på arbetsmarknaden. Sveriges framtid avgörs av landets företagsklimat och vår Öresundsregion är beroende av detta.

Det ska vara möjligt att förverkliga drömmar i Sverige både för människor och företag. Bara genom att fler tillåts växa, vissa mer än andra, av egen kraft kan vi få ett rikt Sverige med öppenhet och plats för alla. Annat leder till ett fattigt Sverige där alla stöps i samma form. Statens inflytande ska begränsas till kärnuppgifter medan det civila samhället ska få större utrymme. Jag vill vara med och bygga Sverige till ett välfärds- och kunskapssamhälle i världsklass.

Jag står för ett ledarskap som bygger på frihet och framtidstro. Om fler tillåts vara olika och välja själva får medborgare makt över sina egna liv. Då fattas fler beslut vid köksborden och färre i riksdagen. Då får sjuksköterskor i vården och lärare i skolan mer att säga till om. Då formar var och en sin egen vardag och framtid. Valfrihet är mer än bara ett vackert ord. Valfrihet skapar ett rättvist Sverige.

Med frihet följer också ansvar. Det är min bestämda uppfattning att varje människa vill, kan och mår bra av att ta ansvar över sitt eget liv. Vi kan alla hamna i situationer då ansvarstagandet blir svårare och då ska samhället finnas som stöd för självhjälp. En grundläggande trygghet ska vara en självklarhet för alla människor.

Den grundläggande tryggheten handlar också om att kunna röra sig säkert under dygnets samtliga timmar. Rättsstaten ska stå stark inför hot mot människors rättigheter. Samma rättsstat får emellertid aldrig utgöra ett hot i sig utan ska värna människors integritet och frihet. Frihet och trygghet måste alltid gå hand i hand.

Avslutningsvis är det viktigt för mig att det politiska arbetet utgår från vår lokala vardag. Det är mitt löfte att som riksdagsman ägna tid hemma i valkretsen, för att på så sätt kunna driva rätt frågor i Stockholm. Jag vill vara en lyssnande politiker. Kontakta mig redan idag på andre.assarsson@moderat.se och berätta hur jag som riksdagsman ska förvalta Ditt förtroende!

André Assarsson
Riksdagskandidat (M)

Kommentera

