Argument i förbudsdebatten

Det har rasat en het ideologisk debatt mellan alliansen och vänsterkartellen inför och i samband med årets Europavalrörelse huruvida TV-reklam ska vara tillåtet eller inte för politiska partier. Självklart är socialdemokraterna hycklare med överlägset störst kampanjbudget, nästan det dubbla mot moderaternas, samtidigt som det pumpas ut miljonbelopp i radio, tidningar och all annan media. Så mycket att inget annat parti har en chans att mäta sig med ekonomiska möjligheter. Ändå försöker man spela underlägsen och ödmjuk inför rörliga bilder i TV som skulle riskera att bara ekonomiskt starka grupper gynnas. Patetiskt.

Men jag har faktiskt hittat ett argument som möjligen kan stödja förbudskramarna. Ett argument som gör att jag möjligen kan överväga att fundera på om det här med politisk tv-reklam kanske inte är en så bra idé, trots allt. Det är att kvaliteten på tv-reklamerna och de kampanjfilmer som finns från enskilda kandidater har varit under all kritik – med några få undantag. Med humorn som vapen har somliga lyckats på båda sidor om blockgränserna men det är också undantag. Jag tänker efter tips från FS-kollegan Rola Brentlin bifoga den kanske sämsta reklamfilmen – inte helt oväntat signerat socialdemokraterna:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: