Lyckad debatt i Höganäs

I dag debatterade jag på Kullagymnasiet i Höganäs, en skånsk småstadskommun strax utanför Helsingborg som redan infört euro som officiell valuta. Motståndarlaget ställde upp med en avdankad rikssdagsosse (ledamot 1976-2002), en avdankad EU-parlamentariker som numera är riksdagsledamot för MP samt kommunisternas gruppledare i regionfullmäktige i Region Skåne. Snittåldern hos oppositionen var över 50-strecket och jag blev inte imponerad av vurmandet av stängda gränser, regleringar och det gamla.

Debatten gick i övrigt bra och tillsammans med tre skånska EU-kandidater från FP, C och KD tog jag täten som yngsta debattör på plats och enda med uppdrag i ungdomsförbund till vad som blev en lyckad debatt för oss moderater. Många var intresserade efteråt, ställde fler frågor och flera skickade in kontaktuppgifter för att ta steget som medlemmar i Sveriges största partipolitiska ungdomsförbund, MUF.

2 svar to “Lyckad debatt i Höganäs”

  1. Fredrik Says:

    Kul att det gick bra. Det är skönt med lite nytt blod i politiken. Men jag har en fråga. Vad tycker du om Unga Pirater’s framfart. Kan något gott komma av detta? Blir fler unga intresserade av politik än tidigare eller är det bara en fluga?

  2. André Assarsson Says:

    Fredrik,

    Absolut tror jag att Unga Piraters framfart bidrar till en mer levande debatt hos unga människor kring frågor som berör. Det är jag helt säker på. Tyvärr erbjuder piraterna enkla men dåliga lösningar på komplexa problem som leder helt fel. Den debatten välkomnar jag och som moderat är jag övertygad om att vi har den bästa politiken på området.

    Det återstår att se hur piraterna överlever ansvarsrollen på längre sikt. Mycket både politiskt och organisatoriskt återstår innan det på allvar går att tala om ett etablerat parti men klart är att debatten och uppmärksamheten kring integritetsfrågorna kommer igång. Det är bra!

Kommentera

