Om politiskt arbete

Jag noterar att Ann-Marie Pålsson inte ställer upp för omval till Sveriges riksdag för moderaterna. Eftersom jag själv haft privelegiet att lära känna Ann-Marie bl.a. genom mina studier på Ekonomihögskolan i Lund men också som politiker eftersom hon alltid värnat oss MUF:are och vårt viktiga arbete är jag tyvärr inte förvånad. Redan på Ven i samband med MUF Skånes uppskattade sommarkurser när jag var distriktsordförande diskuterade Ann-Marie demokratiarbetet i riksdagen och synen på partikulturen i Sverige lite på nämnt tema i artiklar.

Det finns säkert mycket som kan förbättras inom ramen för riksdagsarbetet men utifrån ett juridiskt valtekniskt perspektiv så kan jag inte dra någon annan slutsats än att det är riksdagsledamöterna själva som avgör i vilken utsträckning deras makt ska antingen begränsas eller utövas. Utan att lägga några värderingar kring nuvarande arbete så går det inte att förändra utan att delta. Sådana är spelets regler. Personligen anser jag att politiken i allmänhet och partikulturen i synnerhet är föråldrad till den milda grad att det råder kraftiga underskott på unga människor under 30 år som tar stegen in i maktens korridorer. Många skräms iväg medan andra nonchaleras bort som politiska broilers utan att få chansen.

Men till syvende och sidst går det inte att förändra en kultur om du själv inte blir en del av den och på sikt faktiskt leder densamma. Att engagera sig och söka det förtroende som krävs att förändra saker är extremt tidskrävande. Därför är det viktigt att debatten och diskussionen ständigt förs kring hur allting kan bli bättre och att inte ge upp. Det är förmodligen alldeles för många som vid alldeles för många tillfällen tänkt samma sak och inte orkat längre men man får aldrig ge upp. Att ge upp är att sluta förändra. Vi är säkert inte i det demokratiska paradiset och Sveriges riksdag kan säkert på många sätt förbättra sitt sätt att arbeta men inte utan ledamöter som driver och håller frågan levande.

4 svar to “Om politiskt arbete”

  1. Marcus Friberg Says:

    Jag har förmodat att du ämnar kandidera för en riksdagsplats i nästkommande val. Därför mina frågor. Hur ser du på eniga partigrupper i riksdagen? Vill ha ledamöter med en friare roll? Dessa svar är mer intressanta än uddlösa utläggningar om en betydelse av förändring och föryngring av vårt parlament. ;-)

    En möjlig anledning till Pålssons avhopp kan vara att hon inte känner sig ha stöd för ytterligare en period och försöker därmed nu göra en värdig sorti. Men om detta vet du – som partist – troligen mer.

  2. Daniel Langkilde Says:

    Jag måste i ärlighetens namn säga att det inte är helt enkelt att bli en del av verksamheten. Den typ av verksamhet som dominerar i MUF på många håll i landet, och inte minst i Göteborg som är min hemstad, är inte helt enkel att få grepp om. Detta gäller naturligtvis i ännu större utsträckning för Moderaterna.

    Trots ett väldigt djupt intresse för politiska frågor är det svårt att komma in i verksamheten av den enkla anledningen att personliga kontakter är det som avgör ens framgång. Jag förnekar inte att en väldigt viktig del av politik är kontakt människor emellan, såväl mellan politiker och väljare som inom partierna. Men troligen är det faktum att man måste vinna ”makthavares” förtroende det största hindret för unga människor. Om man inte sedan 15 års åldern varit med och festat i distrikten är det svårt att slå sig fram. Jag hade önskat att man bjöd in till fler debatter och inte bara hade temakväller med snittar hela tiden. Genom att lyfta fram politiken och åsikterna istället för att bara spela i skuggorna tror jag fler unga skulle bli betydligt mer engagerade!

    Det är lite bittert att känna att jag är för gammal för att hålla med politik trots att jag fyller 22 år i höst… Men vem vet, med hårt arbete kanske jag kan få vara med och få något gjort.

    MUF och de andra ungdomsförbunden borde dock ta till sig av kritiken och göra det tydligare såväl internet som externt hur man kan göra för att ta en plats i olika styrelser och liknande.

  3. André Assarsson Says:

    Marcus,

    Min syn är i grunden att partigruppen är otroligt viktig för att hålla färdriktning och på ett trovärdigt sätt kunna ta ansvar för samtliga beslut som fattas. Det är också min övertygelse att den roll du får blir den du själv skapar avseende synen på hur ”fri” den ska vara.

    Arbetet för förändring är i stor utsträckning ett internt arbete för att kunna argumentera och presentera bäst förslag inför både väljare men också kollegor. Jag tror att tålamod är extremt viktigt. Enighet är viktigt för att det ska bli trovärdigt och processen dit måste präglas av öppenhet. I mångt och mycket tycker jag den moderata gruppen har lyckats väl med detta.

    Angående Ann-Marie Pålssons stöd så har jag ingen aning om detta eftersom jag vare sig är från hennes valkrets eller sitter i Riksdagen med allt vad det innebär i informationsvägar. Däremot är hon en väldigt respekterad politiker och människa som bidrar fantastiskt mycket både till arbetet och debatten. Att hon dessutom har omkandiderat och är förstanamn på den moderata valsedeln sedan 2006 visar att hon har starkt stöd.

  4. André Assarsson Says:

    Daniel,

    Det känns väldigt tråkigt att du känner så. Det är min förhoppning att du kan få utlopp för ditt engagemang och förändra samhället på andra sätt om parti eller ungdomsförbund inte är vad du söker.

Kommentera

