Valkampanjen inledes med debatt

I dag besökte jag ProCivitas i Helsingborg inför ett 100-tal gymnasieelever på skoldebatt med bl.a. Jan Andersson, EU-parlamentariker sedan Sveriges EU-inträde i mitten av 1990-talet som motståndare. Det blev en bra debatt med diskussion kring finanskrisen och integriteten på Internet som huvudämnen. Samtliga partier deltog utom Vänsterpartiet. Oklart varför kommunisterna uteblev men jag antar att det får symbolisera deras engagemang kring Europatanken. När Berlinmuren föll var det förmodligen inte lika kul längre. Det låga intresset bland unga inför EU-valet märktes inte alls av i dag med många kloka frågor från publiken.

Särskilt underhållande blev det när jag påstod att en av anledningarna till varför parlamentarikerna röstar helt galet i just frågor om Internet och integritet kan bero på att medelåldern är 55 år och deras vardag skiljer sig från vår. Då påstod socialdemokraten som passerat 50 år för några år sedan att han ”minsann var mer aktiv på nätet än André här” med argumentet att han använde mejllistor. Mejl. Så 90-tal. När jag frågade honom om sociala medier fick jag inget svar. Det skaffar han säkert om sådär 25 år. Det är bara pinsamt när 55-åringar som röstar helt fel i parlamentet försöker överbevisa andra med förlegad teknik som argument. Vem mejlar inte i dag?! Kom igen när du bokar tvättid på nätet, kör SMS-system med ungarna på dagis, chattar med affärskollegor via MSN, håller kontakten med andra på Facebook, Twittrar på väg till jobbet och hänger på Bambuser om kvällen. Då ska jag överväga att tro på dig.

Debatten i övrigt gick bra och kom att handla mycket om sakfrågorna. Min ambition var att hålla mig så idémässig och visionär som möjligt kring vad som skiljer oss moderater från övriga partier i arbetet för ett friare Europa. Jag noterade att jag fick störst och mest applåder men också ett och annat skratt när jag skickade en känga åt mina motståndare. Dessutom fick jag en sosse att bli upprörd och det brukar båda gott. Ser fram emot fler debatter och fler vinster på vägen till den 7 juni när vi moderater blir största parti i Sverige.

Kommentera

