Till Europas hjärta

I morgon eftermiddag reser jag tillsammans med Gustav Schyllert, distriktsordförande MUF Skåne och Robin Holmberg, valledare MUF Skåne från Köpenhamns flygplats för att senare sammanstråla  i Bryssel med ett 50-tal andra ledande företrädare för Moderata Ungdomsförbundet. Det blir viktiga diskussioner och utbildningstilfällen i Europafrågor inför stundande val till Europaparlamentet den 7 juni. Dessutom ska jag passa på att fortsätta mina framgångar med att ta mig runt i stan med gymnasiefranska. Den sitter kvar ännu.

Det blir femte gången som jag besöker Sveriges andra parlamentet. Vår riksdag i Europa. Vad som är mest slående i maktens korridorer i Bryssel är hur historien ständigt gör sig påmind om vad egentligen Europatanken handlar om. Utanför parlamentet står symboliskt en bit av Berlinmuren och många äldre parlamentariker påminner ständigt om kalla krigets dagar. Det är lätt att glömma och ser vi till finanskrisen tenderar historien att upprepa sig. Mest imponerande med EU är den inre marknaden som på allvar bidrar till välstånd med den fria rörligheten. Välstånd ger fred. Därför hänger samarbetet ihop.

Kommentera

