Ett kärt besök i lärdomsstaden

I morgon kväll ämnar jag närvara när den traditionstyngda MUF-föreningen Lund MUF avhåller årsmöte i centrala delarna av lärdomsstaden. Det ska bli särskilt kul att träffa alla förenings- och distriktsaktiva som samlas just i den stad som förknippas med idéer, lärdom och kunskap. Mitt egna politiska engagemang har en stor plats i just Lund. För mig är det viktigt att det politiska engagemanget syftar till någonting. Det kan handla om att påverka det som påverkar oss alla, om att lösa samhällsproblem och att forma goda idéer som lägger grund för morgondagens Sverige.

Det var där jag som föreningsaktiv i Helsingborgsföreningen besökte mitt allra första MUF-arrangemang utanför den egna staden och fick lära mig mer om vår organisation och politik. Det var där jag som ordförande för politiska utskottet i studentföreningen Ateneum, allmänborgerlig studentföreningen ansluten till Fria Moderata Studentförbundet ägnade många sena nätter åt ideologisk diskussion. Det var där jag som distriktsordförande imponerades i valrörelsen 2006 av att Lundaföreningen ringde fler samtal till förstagångsväljarna än hela Stockholmsdistriktet. Det var där jag som förbundsstyrelseledamot hållit anförande om bl.a. ekonomisk politik.

Men det som har haft starkast påverkan på mig är atmosfären och det politiska idéklimatet i Lund bland alla oss studenter. Det har blivit många diskussioner i projektarbeten, i kön på cafeterior eller rentav kaffesamtal med professor och lektorer till följd av att någon sett en moderat-knapp eller på annat sätt hamnat i politisk diskussion. Det finns en debattlustan och närmast osvensk inställning till att stöta och blöta idéer för utbyte i lärdomsstaden. Idéer engagerar. Under något halvår gästade jag Sveriges största studentradio, Radio AF som debattör mot allehanda vänsterkrafter för veckosamtal i olika debattämnen. Där kunde sitta Marxister, Maoister eller rentav syndikalister i stolen bredvid mig som moderat men idéutbytet lockade lyssnare.

Därför ser jag fram emot morgonkvällens årsmöte där nya idéer ska diskuteras, debatteras och formas. Det blir ett kärt besök i lärdomsstaden.

Etiketter: , , ,

Kommentera

