Helgen i Stockholm och Kalmar

Den kommande helgen ägnas i frihetens tjänst. I morgon bitti blir det tidigt flyg till Stockholm för partistyrelsesammanträde hela dagen med mycket politik och organisation på dagordningen. Det ska bli kul att för första gången vara med och påverka på den nivån. På vårt första möte sedan MUF:s förbundsstämma dissade jag nämligen statsministern och alla statsråd för en salstenta i Lund. Studier är trots allt min huvudsakliga sysselsättning, även om man ibland känner sig som en heltidspolitiker.

Någon gång under fredagseftermiddagen blir det därefter förhoppningsvis avfärd till radiohuset i Stockholm för deltagande i SR P1 i programmet Studio Ett. Vi ska diskutera Malmö högskolas beslut att införa Marxistisk teori i undervisningen. Däremot finns det alltid en risk för att saker och ting ställs in eller kastas om med anledning av nyhetsflödet under morgondagen. Man kanske ska visa viss respekt inför ett av Sveriges absolut största radioprogram. Jag håller tummarna för att det blir av. Min kritik mot högskolan är nämligen inte nådig. Fredagskvällen bjuder på någon form av social sammankomst med ledande moderater. Dessförinnan hoppas jag kunna svänga inom MUF Stockholms distriktsstämma.

Lördagen bjuder på fortsatta förhandlingar och därefter tåget till vackra Kalmar för deltagande vid distriktsstämman tillsammans med MUF Kalmar, MUF Blekinge och MUF Jönköping. På kvällens bankett är tanken att jag ska agera toastmaster, efter explicit förfrågan från högsta ort i länet. Givetvis ställer jag upp för distrikten. Dessutom med ett par överraskningar är tanken. Min ambition är att den klassiska Kalmarvisan ska kunna bli något av årets sånghändelse i staden på lördag.

På söndag blir det tidig hemresa tillbaka till Skåne för fortsatta studier i statistik. Som företagsekonom med en examen klar i affärsjuridik kanske jublet uteblir när 15 obligatoriska högskolepoäng i statistik ska klaras av. Lite mörkrädd blir man dessutom när föreläsaren blir fullkomligt lyrisk över demografiberäkningar och befolkningsdiagram. Statlig planering har historiskt sett varit sådär lyckat, även om det klart finns poänger i grundläggande kunskaper om detsamma.

Min ambition är att återkomma under helgen med bilder, rapporter och kommentarer. Till dess rekommenderas mikrobloggen.

4 svar to “Helgen i Stockholm och Kalmar”

  1. Röde Condoren Says:

    Tjena André!

    Det här med friheter är inte lätt! Du säger att du är för den, det tror jag också inkluderar yttrandefrihet och vissa instituts frihet att göra vad de vill utan att en politiker lägger sig i deras verksamhet.
    I Studio 1 ansåg du att man inte skulle ha marxistisk teori eftersom ”det inte behövs”. Vem är du som politiker att bestämma vad skolor ska undervisa i och inte undervisa i?

    Och vilka du tog till sedan! Karl Marx bär ”ansvar” för massmord (bland annat)!
    Med det här sättet kan jag säga att du är för slaveri eller ursäktar slaveri eftersom de amerikaner som motsatte sig avskaffande av slaveri hänvisade till John Locke. Eller jag kan säga att du är rasist eftersom Jefferson ansåg att svarta är underlägsna vita. Eller så kan jag ta mig friheten att du är för (fascistisk) diktatur eftersom Ronald Reagan stödde diktaturer i Central- och Sydamerika, vissa rent nazistiska sådana.

    Guilt by association är från och med nu en teknik jag kör med i politik. Du har gjort det sedan flera gånger om.

  2. Johan Says:

    I linje med de konsekvenser som kom att följa vantolkningar av olika politiska idéutvecklar (genom att inte tillåta Marx) vill jag fråga om du nu kommer att vara konsekvent och därmed förbjuda

    All teologisk utbildning inom de Abrahamitiska religionerna
    All utbildning i politisk teori där någon enskild vantolkat och utnyttjat denna för egna syften.

    Frihet är inte gratis. Politikst ledarskap bygger på dialog och att man är konsekvent. Jag emotser ett svar på hur Du nu avser konsekvent driva dessa frågor i ditt parti.

  3. Nils Aspman Says:

    Med tanke på hur du väljer att profilera dig på din presentationssida så går inlägget ovan i en helt annan riktning.

    Även m du nu inte skulle sympatisera med Marxismen (vilket med all önskvärd tydlighet framgår) så är det sannolikt inte rätt att censurera undervisning i ämnet.

    Det är nämligen så, att det du förespråkar, är en form av censur.
    Ty snus är snus om än i gyllende dosor.
    Du kan framlägga vilka argument du vill – det är likväl censur som förspråkas från er sida.

    Är det inte bättre att ta diskussionen efter en föreläsningarna, samt då sätta Marxismens influenser i ett vidare historiskt perspektiv (vilket måhända sker på föreläsningarna).
    Man kan se utvecklingar från Marx grundteorier vidare till allt från ”vanlig” socialdemokrati (vilket enbart rabiata personer kallar diktaturpolitik) över till hela skala med leninister, trostskister, stalinister, maoister etc vad det nu vara månde.

    Man kan kanske även ta upp diskussionen hur man inom partiväsendet hanterat odemokratiska tendenser (såsom Hinke Berggrens uteslutning ur SAP 1917) på ”vänsterkanten”.

    Ropa inte förbud och censur i alla lägen – uppmana till debatt och bildning.

  4. Högern som vill politiskt styra universitetens forskning och utbildning – LOKE & Bella Says:

    […] påminner mig om när dåvarande vice ordförande för MUF (Moderata Ungdomsförbundet) André Assarsson krävde ett stopp för introduktionskursen i marxistisk teori vid Malmös Högskola. Assarsson […]

Kommentera

