Tankar om helgens stämmor

Jag fick ett par mejl med anledning av gårdagens inlägg om MUF Skånes distriktsstämma med tillhörande bilder. Det värmer att folk i allmänhet läser bloggen och i synnerhet reagerar på densamma. Därför vill jag också förtydliga några saker. Den flitige läsaren av Frihet är inte gratis vet att jag brukar skilja på bildinlägg och blogginlägg eftersom långa formuleringar tillsammans med bilder inte är särskilt tilltalande enligt mig. Därför har jag ännu inte kommenterar helgens båda stämmor, varken i MUF Skåne eller i MUF Örebro som valt nya distriktsstyrelser. Detta har fått några att reagera och ställt frågor om jag inte tyckte mer än vad bilderna berättade. Givetvis gör jag det. Mycket mer.

Som tidigare vice distriktsordförande (2004-2006) och distriktsordförande (2006-2008) för MUF Skåne och numera vice förbundsordförande har jag många års erfarenhet av uppdragets olika sidor med tillhörande åsikter. Som vice förbundsordförande arbetar jag tillsammans med förbundsstyrelsen och distriktsstyrelser nära förbundets verksamhet och har klara uppfattningar om färdriktningar både politiskt och organisatoriskt. Vi har alla olika uppgifter, kunskaper och erfarenheter. I mina ögon går det nämligen inte att jämföra mitt arbete i distriktsstyrelsen med dagens arbete, lika lite som någon aktiv från 90-talet kunde jämföra sig med mig 2004-2008. Trots detta har jag alltid känt det största av stöd från tidigare engagerade och min ambition är att kunna bidra minst lika mycket, vilket jag har påtalat senast nu i helgen till nyvalda.

De politiska och organisatoriska förutsättningarna skiljer sig radikalt från år till år. Vissa år söker sig många till DS, andra år är arbete i föreningar mer populärt samtidigt som det är skillnad mellan politisk opposition och majoritet. Det är också skillnad på moderaterna, Moderata Ungdomsförbundet i stort och det egna distriktet. Omvärlden tenderar framförallt att radikalt förändras. Därför är den bästa tiden alltid nu. Allt tidigare arbete syftar bl.a. just till att underlätta och skapa de bästa möjliga förutsättningar för att vinna unga väljare åt moderaterna. Det arbetet upplever jag själv vara värt varenda dag. Därför upplyste jag också bankettdeltagarna på MUF Skånes stämma att förutsättningarna för framgång aldrig varit bättre än just nu. Jag känner samtliga i skånska distriktsstyrelsen, både Gustav och Anna var vice ordförande respektive ledamot i mina styrelser och det är två fantastiskt duktiga personer. Jag känner det största av förtroende inför fortsättningen!

En del organisatoriska förändringar skedde också under helgens stämma i Skåne. I mina ögon till det bättre. Därför att det var precis det beslut som de engagerade och aktiva medlemmarna fattade och vill se i det fortsatta frihetsarbetet. Dåtidens företrädare ska inte fatta dagens eller framtidens beslut eftersom de inte längre verkar nära verksamheten och känner den bäst längre. Det är inte deras sak. Jag kan själv vittna om detta, trots att MUF Skåne ligger varmt om hjärtat är det fortfarande ett av 25 MUF-distrikt. Jag har redan varit på fyra stämmor och har ytterligare fem hittills inplanerade i kalendern. Så var det inte för fyra år sedan.

Avslutningsvis vill jag med dessa reflektioner passa på att, likt under stämmobanketten i Ängelholm, gratulera Gustav Schyllert till ny distriktsordförande för MUF Skåne och den nyvalda distriktsstyrelsen med ett stort tillhörande lycka till med det viktiga arbetet i Sveriges näst största MUF-distrikt! Jag vill också, återigen, gratulera Fredrik Morfeldt som ny DO för MUF Örebro med tillhörande distriktsstyrelse och ett stort lycka till i det viktiga Örebrolänet! Tyvärr kunde jag inte som bekant närvara, men ser självklart fram emot aktiviteter där jag kan göra insatser för MUF Örebro.

Jag ser fram emot ett gott samarbete från förbundsstyrelsens sida med båda distriktsstyrelser och att vi tillsammans kan göra skillnad för att vinna unga väljare åt moderaterna och våra idéer!

MUF Skånes nya distriktsstyrelse för verksamhetsåret 2009-2010:

Distriktsordförande
Gustav Schyllert, Vellinge

1:e vice DO
Anna Gustafsson, Malmö

2:e vice DO
Robin Holmberg, Ängelholm

Ledamöter
Daniel Kolm, Vellinge
Torbjörn Tegnhammar, Malmö
Erik Raita, Landskrona
Desirée Ressel, Lund
Johan Svahnberg, Höör
Jonathan Jönsson, Hässleholm

MSU-kommittén

MKO
Noria Manouchi, Malmö

Vice MKO
Rebecca Harsten, Kristianstad

MSU Ledamöter
Elias Eriksson, Malmö
Dennis Ekström, Helsingborg
Katrina Welitschka, Malmö

Kommentera

