Det bidde en bok

Eftersom jag fick boken ”Ensamvargen” i julklapp av en god vän som också är synnerligen aktiv på nationell nivå i Moderata Ungdomsförbundet har jag faktiskt börja läsa densamma. I går blev det närmre 100 sidor strax innan sovdags. Jag är mest ambivalent inför boken då jag fortfarande inte riktigt förstår poängen med boken eller varför Fredrik Reinfeldt skildras med en historisk exposé. För att lära känna honom bättre? Då anser jag inte att boken på ett ärligt sätt kan ge tillräcklig information. På sin höjd ger den en bild av arbetet i frihetens tjänst men långtifrån helheten som riskerar gå förlorad i allt annat som måste tas hänsyn till som författare.

Hur som haver uppskattas boken. Mest för att den är fylld av politiska berättelser från bl.a. 1990-talets krisuppgörelser till utmaningarna att lösa samhällsproblem. Det i sig lockar intresse för oss med stort samhällsengagemang och samhällsintresse. Den senaste boken på samma tema var Ronald Reagans självbiografi: ”An american life” som var briljant skriven med många skildringar av storpolitiken på 1980-talet. På något sätt fascinerar enskilda personer som befinner sig i mitten av alla förändringar och beslut. Därför ser jag fram emot resten av boken.

Kommentera

