Tack alla frihetshjältar i Umeå!

Gårdagens besök i Umeå som började kl. 04.40 på morgonen med att gå upp för att hinna med flyget via Stockholm var väldigt uppskattat och lyckat i frihetens tjänst. Jag blev upphämtad på flygplatsen av tidigare förbundsstyrelsekollegan Nicklas Sandström, tillika en av grundarna av Moderata Studenter som är en fantastiskt både påläst och duktig frihetsvän. Efter en stunds arbete på stadshuset i Umeå där Nicklas är politisk sekreterare och en del av kommunledningen blev det först debatt mot vänsterpartiets gruppledare i Umeå, Tamara Spiric på en friskola.

Debatten blev väldigt märklig och ovanligt otrevlig när jag uppmanades att ”växa upp och snyta mig” från min motståndare men blev bättre på slutet när seriös argumentation kring bl.a. Gazakonflikten kom i gång. Kanske är debattklimatet annorlunda i Norrland men att kommentera det andra partiets politik var tydligen en känslig fråga. Särskilt när jag dundrade: ”www.vansterpartiet.se – alla här inne kan gå in på nätet och läsa att vänstern är emot friskolor” – på en friskola inför ett 50-tal elever som gärna ville gå kvar. Nåväl. Kul var det i alla fall.

Efter debatten blev det snabb biltur till Umeå universitet och gästföreläsning vid Statsvetenskapliga institutionen inför ett 50-tal statsvetare på temat ideologi och liberalismen i synnerhet. Jag problematiserade kring nyliberalism på ett filosofiskt och politiskt plan med en rad exempel som styrkte mitt resonemang. Många blev så klart upprörda på ett engagerat sätt. Andra skrattade ibland och uppskattade mina extrema exempel på hur ideologin ser på saker. De flesta nickade mest och antecknade flitigt. Vi drog över mer än en kvart och efteråt stannade ett 15-tal personer med följdfrågor, kommentarer och synpunkter – det tyder på att mitt anförande var väldigt uppskattat men nöjet var helt på min sida.

Läs mer om mitt besök med bilder från dagen på Nicklas Sandströms blogg. Tack alla i Umeå för gästfriheten, barnpassningen och arbetet som är engagerade i MUF Västerbotten och Moderata Studenter i Umeå för en fantastisk dag!

Kommentera

