Färdriktning utan ledarskap

Jag noterar att Mona Sahlin dundrar med rubriken: ”Ny färdriktning för Sverige” i SvD:s Brännpunkt. Det berättas om det egna socialdemokratiska förnyelsearbetet, om kramandet av kommunister i vänsterpartiet och om satsningar på arbete men även vården. Jag tror på vartenda ord. Det är det som skrämmer mig när jag hör någonting från Mona Sahlin. Hon är nämligen fast besluten att ändra socialdemokratisk politik från, med deras mått mätt, regeringsduglighet som paradgren till total avsaknad av ledarskap.

Det är Lars Ohly som får inflytande och bestämmer hos de rödgröna. Det är Peter Eriksson som får diktera villkoren för energipolitiken där allt vad hundra tusentals arbetstillfällen i basindustrin, effektiva energikällor som ger billiga elräkningar och ekonomisk tillväxt kastas ut genom fönstret. Det finns inget ledarskap hos vänstern. Bara kravmaskiner som käkar upp sossarna inifrån. Jag ser ett söndrat parti som inte ens litar på sina egna längre. Jag ser ett parti som övergivit decenniers tradition av att hålla rent mot diktaturkramande vänsterpartister som grät när Berlinmuren föll. Jag ser ett parti som saknar konkreta besked om finansiering av massa löften när Sverige går mot ännu hårdare ekonomiska tider.

Mona Sahlins ledarskap börjar allt mer likna Göran Perssons sista del. Alla ska med. Absolut. Men ingen vet vart. Varför. Hur. Eller när. Att rösta på socialdemokraterna är som att sätta sig i en förarlös bil. Därför kommer alliansen att vinna valet 2010. Det är det enda trovärdiga regeringsalternativet med ett tydligt ledarskap i svensk politik.

Etiketter: , , ,

Kommentera

