Diplomaterna?

I kväll var det premiär för SVT:s dokumentärserie Diplomaterna med tillhörande marknadsföring bl.a. till politiska partier med affischer skickade till allehanda partikanslin. Tydligen skulle detta vara en sevärd serie för samhällsintresserade. Fylld av förväntan blev det så en halvtimmes utnyttjande av den påtvingade tv-licensen genom att, för omväxlingsskull, titta på en SVT-produktion. Tydligen har serien fått utstå en del kritik från allehanda håll. Själv är jag mest skeptisk.

Syftet med dokumentärserien är att på något sätt göra Utrikesdepartmentet mänskligt. Genom ökad insyn och förståelse för verksamheten från allmänheten beslutade f.d. utrikesminister Laila Freivalds att tillåta produktionen och insynen från SVT. Mina spontana uttryck från första avsnittet var att bilden av UD som organisation knappast förbättrades men att förståelsen för enskilda diplomater och andra representanter säkert ökade. Det är närmast obegripligt att organisationen inte verkar ha genomgått omfattande förändringar sedan Tsunamihanteringen eller att det åtminstone inte alls framgick i dokumentärserien.

Kanske är verkligheten en annan. Men till syvende och sist är det hur verkligheten uppfattas som kommer att spela roll hos allmänheten.

Etiketter: , ,

8 svar to “Diplomaterna?”

  1. hanna pano Says:

    hej dukumenteren diplomaternerna er fiasko,ud personalen spela hjältar
    ,fast i verklighetten stämmer inte,evakuringen som vi tänkte oss var tvärt om ,svårare ,mer riskfylt,evakurings hotellet (rottana)låg mitt i krigs zonen,jag fick åka till evakurings stället kl 4 på natten under bombereit jag med 3 små barn 10 -8 år o 6 månader baby,ingen av ud hjältarna var där,vi fick sova i lobbyn ,och åkte med båten hulva efter 16 timmar mitt i paniken, utan mat i20 timmar som tur hade frugan lite barnmat (burkar)…vad har hänt i samlings stället som ud personalen bestämmt?varför låg evakurings stället mitt i krigs zonen???? jag fick giftstrumman (sjukdom)efter kriget tack vare ud hjältarna.många åkte skönt till syrien ,så sluta spela hjältar ud personalen .jag var i inslaget den våldsamma killen (var er resten av min familj)mvh

  2. blek Says:

    KATASTROF,
    för UD och alla vi som betalar deras löner! Vilken krishantering! Har dom inte lätrt sig något efter tsunamin??
    Åka 14 stycken för att hämta 9 personer??
    Skäms över att vara svensk när jag ser hur verklighetens ”hjältar” agerar.
    Ta bort tjockisen som måste ringa mamma!

  3. Tomas Says:

    nu fanns det ju faktiskt en evakueringsväg som fungerade, de slussade ut över 700 svenskar via syrien, detta sköttes främst av svenska officerare, duktig personal ur räddningsverket samt även mycket hjälp från lokala syrier, en hel universitetsbyggnad stäldes till förfogande för att inhysa de som skulle evakueras, undrar varför inte detta är med i programmet.

  4. André Assarsson Says:

    hanna,

    Det låter obehagligt. Vi tv-tittare kan inte göra en enkel bedömning om hur händelseförloppet har skildrats men utifrån vad jag såg så fanns det brister i UD:s organisation. Om någon myndighet hade förvägrat mig tillräcklig hjälp i kristider med argumentet: ”Vi har semester” så hade jag inte blivit glad. Dessutom verkade logistik, transport och antalet platser vara helt underdimensionerat i inslaget för svenskars del. Att man dessutom fick köpa kläder som används i myndighetsutövning i tax free-butik känns sådär proffesionellt.

    Däremot har jag förståelse för enskilda medarbetare och personalen på UD som säkert gör sitt allra bästa under givna förutsättningar. Det är svårt att på ett ärligt sätt kunna skylla systemfel på personal som vill sitt allra bästa. Frustrationen kan lätt bli stor och den som står närmst till hands får utstå det. Förståeligt. Men det är inte där jag som tv-tittare såg problemen.

  5. André Assarsson Says:

    Tomas,

    Det låter onekligen som en annan bild än den som delgavs oss tittare i tv-rutan. Däremot verkar det som att, enligt din beskrivning, den goda hjälpen fanns tack vare officerare, räddningsverkspersonal och lokala syrier som hjälpte till snarare än UD:s samordnade insatser.

    Att programmet heter ”Diplomaterna” kan indikera att det har till uppgift att bevaka UD:s i allmänhet och diplomaternas i synnerhet insatser som sådana – oberoende arbete från andra hjälporganisationer på plats. I så fall är det mer förståeligt varför vi inte fick ta del av den informationen.

  6. ,,, Says:

    Faktiskt min mors kusin som är producenten och jobbat mkt hårt med det.

  7. abu gari Says:

    ja harisoppa

  8. ABuno Shabo Says:

    harisoppa du?

Kommentera

