En lyssnande regering

Det är klichéartat men jag tycker ändå mig se en klar skillnad mellan den förra regeringen som dogmatiskt uteslöt en viss form av politik, oavsett konjunkturläge, för att sedan kalla det för ansvarstagande. Det glädjer mig att Alliansregeringen, nu även med Försäkringskassan, håller dörren öppen som en lyssnande kraft utan att sätta politiskt prestige med tidigare stängda dörrar framför samhällsproblemen.

För mig är det viktigt med grundläggande idéer som gör det möjligt för politiker att inte ägna sig åt politik för politikens skull utan att med en tydlig färdriktning orientera sig i landskapet för att lösa samhällsproblemen. För mig är det viktigt att förhålla sig förhandlingsbar inför komplexa frågor men aldrig kompromissa om de egna grundläggande värderingarna om människors och företags rätt till frihet att växa av egen kraft.

Därför är jag tacksam för en regering som med grundläggande idéer om Sveriges framtid också håller vissa dörrar öppna. Det är ett politiskt ansvarstagande.

Ett svar to “En lyssnande regering”

  1. Mr. Hellström Says:

    Vilka är dessa grundläggande idéer?

Kommentera

