Debatt med skånska kultureliten

Tidningsläsare i södra Sverige och som är flitiga läsare av insändarsidorna har kanske noterat att undertecknad befinner sig i debatt med delar av den skånska kultureliten. Några särintressen, däribland en lärare på musikhögskolan i Malmö, rasade mot mitt förslag på finansiering av Region Skånes krassliga ekonomi. Därför tänkte jag kort kommentera debatten.

Det hela började med att jag konstaterade att det var ett misslyckande att 91 kommuner höjer skatten. Detta svarade (ej på nätet) en socialdemokratisk ledamot i regionfullmäktige på och argumenterade för höjda skatter. Givetvis replikerade jag på detta, fast jag gav också i ärlighetens namn ett förslag på hur en utebliven skattehöjning kunde finansieras. Jag vågade med andra ord välja bort något för att undvika en skattehöjning eftersom det är vad politik handlar om; att prioritera.

I mitt svar argumenterade jag för att offentlig kultur inte kan likställas med sjukvården som kärnuppgift för Region Skåne, varpå en kostnadsminskning till följd av sämre tider vore rimligt. Det skulle jag kanske aldrig ha gjort. Då hoppade särintressen på mig (ej på nätet), först genom en lärare på Malmö högskola som också, efter viss efterforskning, visade sig ta del av alla miljontals kronor bidrag från nämnda instanser. Detta svarade jag i sin tur på 30/12 (ej publicerad ännu) med argumentation om att det är anmärkningsvärt att offentlig kultur får 8,7 mkr mer (!) än förra året, trots att tiderna är mycket sämre samtidigt som skånsk sjukvård går på knäna.

Också i dagarna kom ett annat svar från en egenföretagare som sade sig vara konsument av smal musik med hånfull argumentation om att mitt samhälle skulle bidra till att kulturen blir som på bensinmackarnas utförsäljning av enstaka DVD-filmer eller böcker. Jag såg först inte riktigt problemet men jag tror han åsyftade att all kultur som inte riktar sig till miljonpublik skulle försvinna (!) om det inte….fick mer bidrag. Grattis! I allt för stor utsträckning har kulturskapare blivit beroende av politiker och lever på bidrag till följd av en förlegad syn om att kultur inte skulle klara sig själv. Det tycker jag är tråkigt. Både för kulturens utveckling och för andra viktiga områden som förtjänar skattemedel.

Till sist; Jag köper inte heller argumentet att kulturen skulle bli få förunnat en liten överklasselit om bidragen togs bort med subventioner av biljetter till teater och konserter. Därför att i dag är det ungdomar, invandrare och andra låginkomstgrupper som betalar för höginkomsttagars operabiljetter, teaternöjen och konserter då besökarna inte sällan i dag finns i de sociala grupperna. Ingen av mina vänner besöker teater eller opera regelbundet. Däremot är det många som går på bio. Där är inte biljetterna subventionerade. Ändå överlever kulturen. Visst är det fantastiskt?

Etiketter: , , ,

2 svar to “Debatt med skånska kultureliten”

  1. Nytt inlägg i kulturdebatten « Says:

    […] inlägg i kulturdebatten By André Assarsson Du har väl inte missat min kulturdebatt med bl.a. lärare vid Malmö Högskola? I går publicerade Sydsvenskan min senaste replik i […]

  2. Mindre Kobra, mer kultur! « Frihet är inte gratis. Says:

    […] flera debatter i bl.a. Sydsvenskan har jag hånats av den skånska kultureliten för mitt synsätt på vad som är kultur och vad politikens roll är. […]

Kommentera

