Förbundsstyrelsehelgen avslutad

Strax efter lunchtid avslutades helgens förbundsstyrelsesammanträde. Det har varit en konstruktiv helg med planering och politiska diskussioner på dagordningen. Mina intryck från helgen är att vi är otroligt många på ledande nivå i Sveriges största politiska ungdomsförbund som känner stor tillförsikt inför kommande valrörelser. Väldigt mycket ser bra ut just nu. Och ännu fler faktorer kan ge stora möjligheter. Det blir hårt arbete men förutsättningarna och viljan är definitivt på plats.

Gårdagskvällen bjöd på pepparkaksbakning tillsammans med varierande resultat med många goda skratt. Någonstans mellan sångleken och glöggen hamnade jag istället i en diskussion om Schumpeters syn på kreativ förstörelse kopplat till pågående finanskris. Lite andra inslag från kvällen kan läsas på Moderat Skolungdoms Riksordförandes blogg. På bilden syns mitt bidrag till pepparkakorna. Ironi och beundran är kända grepp i ungdomsgenerationen och därför gjorde jag reklam både för kommande kyrkoval och Europaparlamentsval.

godcookie

5 svar to “Förbundsstyrelsehelgen avslutad”

  1. Nineve Says:

    Varför ska man rösta på er när ni inte står neutrala i fråga om religion utan skriver under på svenska kyrkans tro, bekännelse och lära genom ert ledarskap där.

  2. André Assarsson Says:

    Nineve,

    Min uppfattning är att staten och kyrkan bör bestämt skiljas åt politiskt. Det är och bör vara två helt olika saker. På vilket sätt någonting annat skulle framgå är för mig oklart.

  3. Nineve Says:

    Menar du att du altså att Moderaterna inte ska engagera sig i kyrkovalet? Eller menar du att Moderaterna ska verka i kyrkomötet för att pådriva ett icke partipolitiskt valsystem i organisationen?

    Vad gör du åt saken?

  4. André Assarsson Says:

    Nineve,

    Min bestämda uppfattning är att partipolitiken gärna får fortsätta inom kyrkan men att det är en fråga för Svenska Kyrkan och inte för de politiska partierna. Jag tror kyrkomötet kan kyrkan bättre än officiella politiska sammanslutningar som regerar landet.

    Jag bildar opinion för just en ökad separation mellan politik och religion då jag är övertygad om att båda skulle utvecklas avsevärt bättre oberoende av varandra. Däremot ser jag inga problem att man hämtar delar av sina ideologiska utgångspunkter eller moraliska värderingar från varandra.

  5. Nineve Says:

    Fast nu gällde min fråga Moderaterna, som sitter som ledare för sveriges största religiösa organisation, varför ska man rösta på ett parti som inte är religiöst neutrala?

Kommentera

