Anförande hos Kristianstad MUF

I går kväll besökte jag min, som vice ordförande för MUF Skåne, tidigare fadderförening Kristianstad MUF för att hålla ett anförande om insändarskrivande. Vi blev ett 15-tal frihetsvänner som lyssnade och ställde många kloka frågor.

Efter mitt anförande skrevs ett tiotal insändare som ska skickas till olika lokaltidningar runtom i Skåne med frihetsbudskap om alltifrån platt skatt till kommentarer kring partiledardebatterna i veckan. Det är alltid lika kul att gästa föreningar i sitt hemdistrikt som naturligtvis ligger en nära hjärtat som tidigare distriktsordförande. Tack alla som var med i går!

Kristian IV:s hotell i centrala Kristianstad. Döpt efter stadens grundare som i Sverige kallas för ”Kristian tyrann” efter skånska krigen. Det fick man lära sig i mellanstadiet men när man kom hem till sina släktingar fick man höra att han också kallas för ”Kristian den gode” – förmodligen av samma skäl fast från våra förfäder på andra sidan sundet.

Det flitiga insändarborder längst till höger i lokalen skrev om MUF:s nya kampanj och ställde frågan vad frihet var för just dig.

Mysfaktorn var hög med tända ljus och chips.

Jag skrev ned mina marknadsföringsmodeller på whiteboardtavlan som Rikskommittén hade klottrar på tidigare under sitt Skånebesök.

En av många coola tavlor hos Kristianstad MUF. Jag villl minnas att denna fanns på medlemskorten förr i tiden. Åtminstone på mitt medlemskort.

MUF Skånes distriktsordförande Fredrik Axelsson skrev också insändare tillsammans med sin hemförening som han även varit ordförande för.

Johan Gabrielsson läser upp sin insändare med efterföljande applåder.

Sista redigeringen av insändaren innan mejl till tidningen.

En av MUF:s bästa affischer någonsin. Den symboliserar nejsägarna och den negativa inställning till människors förmåga att växa av egen kraft. Numera tavla hos MUF-förening.

Joosefin ”Ting” Tinglöf har egen affär i centrala Kristianstad?

Talargåvan i form av nya nya MUF-blomman till min tentamen på söndag morgon i Lund. Tyvärr missar jag ledningsforum på grund av den och all extra energi är välkommen, tack Kristianstad MUF!

Etiketter: , , , ,

6 svar to “Anförande hos Kristianstad MUF”

  1. David Konow Says:

    ”Kristian IV:s hotell i centrala Kristianstad. Döpt efter stadens grundare som i Sverige kallas för “Kristian tyrann” efter skånska krigen. Det fick man lära sig i mellanstadiet men när man kom hem till sina släktingar fick man höra att han också kallas för “Kristian den gode” – förmodligen av samma skäl fast från våra förfäder på andra sidan sundet.” ok, jag vet att svenska skolan är dålig, men att skolan i Skåne var SÅ dålig hade jag ingen aning om…

    Jag tvivlar inte på att Kristian IV grundade staden, eller att han i Danmark och Skåne kallades ”den gode” men ALLA vet väl att Kristian Tyrann = Kristian II, du vet han som ställde till med blodbad i Stockholm? Jag vet, jag har alltid haft högsta betyg i historia, och om du inte tror mig kan du ju googla..

    Nördiga hälsningar, och lycka till med tentandet! (hoppas inte det är historia… ;) )
    //David

  2. André Assarsson Says:

    David,

    Du har, naturligtvis, helt rätt. Det är Kristian II som i folkmun kallas för ”Kristian tyrann” i Sverige och förmodligen också ”Kristian den gode” i Danmark. Jag tackar ödmjukast för korrigeringen. Rätt ska vara rätt :-)

    Som tur är tenterar jag i finansiell planering och ekonomisk analys inom ramen för företagsekonomi. Den enda historia jag läst på högre nivå är ekonomisk historia (60Hp) och det märks kanske.

    Tack ska du ha!

  3. David Konow Says:

    *mer onödig info*
    Det verkar som att det faktiskt var Kristian II som skulle kallats ”den gode”, detta är dock (enligt danska källor) en myt, spridd av honom själv… (och jag vet att jag är jävligt nördig…)

  4. André Assarsson Says:

    David,

    Låt mig citera Bill Gates vars budskap numera finns att köpa på s.k, Bumperstickers: ”Be nice to nerds, chances are you’ll end up working for one” :-)

  5. Erica Says:

    Hurra vad vi är bra! Bästa föreningen i distriktet, eller hur André ;o)

  6. Ting Says:

    Hahaha! André! Här är ju bilden! Underbar!

    Jag tackar ödmjukast för denna publicitet, och känner stora framgångar i mitt eget jag. :)

Kommentera

