Om yttrandefrihet

I grund och botten är reklam inget annat än företags rätt till yttrandefrihet utan att censureras, regleras eller lagstiftas till den milda grad att ”skadlig” reklam inte ens får publicerar för den breda allmänheten. På Ekonomihögskolan i Lund behandlar såväl företagsekonomiska institutionen och handelsrättsliga institutionen marknadsföringslagen på området. Som tur är saknar Sverige lagstiftning på området avseende vissa delar av s.k. skadlig reklam. Istället har näringslivet löst det genom ERK och en reklamombudsman som är helt privat finansierat.

Men det finns likväl vänsterpolitiker som vill begränsa yttrandefriheten till förmån för ett samhälle där bara vissa åsikter, vissa annonser och viss reklam får synas. Allt för att budskapet i större utsträckning ska stämma överens med den rådande politiska majoritetens egna övertygelser. Låt oss därför ta exemplet om sexistisk reklam som många feminister och genusforskare ständigt rasar över. Nu senast i går var det Ryan Air som fälldes för sin annons med en kvinna i blickfånget där Birgitta Ohlsson rasade. Det kan inte rimligen vara politikers uppgift att rasa mot reklambudskap, värdera företags annonser eller ägna sit åt hårklyveri i en bransch som utsänder miljarder av budskap dagligen. Det måste vara upp till oss som konsumenter!

Dessutom; om vänsterfeminister rasar mot s.k. sexistisk reklam går det för det första alldeles utmärkt att bojkotta deras produkter och starta en egen kampanj emot detta i syfte att vinna sympatisörer. För det andra rättfärdigar det ingen som helst censur. Med samma argumentation skulle jag vilja stänga ned Hyresgästföreningens marknadsavdelning eftersom deras skräckpropaganda om marknadshyror skadar människor som far illa och lämnas ut alternativ. Tack och lov har vi yttrandefrihet i det här landet – låt oss inte ta den för given utan ständigt försvara varandras rätt att uttrycka åsikter och budskap!

Annonser

Etiketter: , ,

Ett svar to “Om yttrandefrihet”

  1. Carl Svanberg Says:

    ”Med samma argumentation skulle jag vilja stänga ned Hyresgästföreningens marknadsavdelning eftersom deras skräckpropaganda om marknadshyror skadar människor som far illa och lämnas ut alternativ.”

    HAHA, väl talat!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: