Europaparlamentet #4

På bild med Hanna och Jenny Peterson. Två riktiga hjältar i Moderata Ungdomsförbundet!

Hanna och Jenny med Karin. Samtliga DO:ar i respektive Halland, Kronoberg och Kalmar. Vi tog det lugnt på Grande Place med juice och cola. Jag fick lära mig cheerleadingramsor från filmen: ”Bring it on”.

Linda Norberg, FS-ledamot, Niklas Wykman, förbundsordförande och Fredrik Axelsson, ordf. MUF Skåne höll egna diskussioner vid sidan om cheerleadingen.

Fredrik såg nöjd ut med frukosten på hotellet. Särskilt kul var det att man inte fick sitta var man ville trots mängder av platser. När jag började argumentera på gymnasie-franska fick jag bara bestämt: ”Non!” varpå jag satte mig någon helt annanstans ändå. Tramsigt.

Gratis skytteltrafik från hotellet till flygplatsen nyttjades flitigt av gästerna. Det kändes lite som Disneyland med fria åkturer i extremt hög fart.

Belgisk arkitektur. På bild syns ingången till känd galleria.

Chokladbutikerna i gallerian var imponerande och det blev några inköp under shoppingen.

Grande Place, i mina ögon Europas vackraste torg!

La Maison de Cygne. Byggnaden i vilken Karl Marx och Fredrich Engels skrev det kommunistiska manifestet har ett historiepolitiskt stort värde för somliga. Jag var själv mest nöjd över att profit, marknadsekonomi och kapitalism råder i lokalerna nu i form av en lyxrestaurang. The winner takes it all!

Byggnaden mitt emot McDonalds i Bryssel får symbolisera mitt besök där eftersom fotografering var förbjuden där. Det gick inte heller att beställa på engelska i denna amerikanska restaurang, istället kom gymnasie-franskan fram och det lyckades galant!

Hamnade i den rökfria avdelningen och förstår resonemanget om att införa rökfria avdelningar med decimeters avstånd mellan varandra är som att införa kissfria avdelningar i swimmingpoolar. Det hjäper liksom inte ändå.

Etiketter: ,

4 svar to “Europaparlamentet #4”

  1. Johan Lundberg Says:

    Vilken härlig resa du verkar ha haft!

    En annan varian på rökfria avdelningar kommer också från Byrssel. En bekant berättade att de sagt ”icke-rökare” varpå servitören frågat var de ville sitta. Sen satte han en icke-rökare-skylt på bordet. Att gästerna innan vid samma bord och bordsgrannarna rökte som skorstenar bekymrade inte restaurangens anställda. =)

  2. André Assarsson Says:

    Johan,

    Det måste ha varit sällskapet som förgyllde resan så fantastiskt! :-)

    Haha. Det förvånar mig verkligen inte. När jag och Marcus checkade in på hotellet valde vi också ett rökfritt hotellrum, varpå killen i receptionen fick leta länge i datorn efter ett sådant rum.

    När jag då kommenterade: ”In Sweden, almost all smoking in public areas is fobidden” svarade han: ”You guys are crazy – I wouldn’t make it one day!”. Också skrattar fransmännen åt att vi har statligt monopol på livsmedel (vin) medan vi skrattar åt deras semi-statligt ägda hamburgerrestauranger. Europeisk folkhälsa när den är som sämst.

  3. Linda Norberg Says:

    Vi diskuterar belgiska våfflor; med eller utan grädde och chokladsås.

    Tack för en bra resa!

  4. Erica Says:

    Fredrik är alltid nöjd med frukosten på hotell :o) Har du inte lärt dig det ;o)

Kommentera

