Bilder från Umeå #2

Klimatkompenserade flygresan med kollektivt färdmedel till Umeå centrum. Flygbussen var gigantisk och vi var bara ett 10-tal i hela bussen. Som Arlanda Express. Fast Norrland.

Nicklas Sandström, förbundsstyrelsekollega och politisk sekreterare för Moderaterna i Umeå fyller sitt arbetsrum med läckra propagandaaffischer. Var går dessa att köpa?

Stadshuset i Umeå är både vackert och ståtligt.

Mellan mina två föreläsningar vid universitet hängde jag med alla studenter vid hörsalarna. Det var en ovanlig syn med alla lediga läsplatser, i Lund får man nästan tälta tidigt morgonen innan för att ha en chans till sådana.

Kristina Holmlund och Katja Isacsson från Moderata Studenter vid Umeå universitet och MUF Västerbotten är två riktiga hjältar i ett tufft politiskt vänsterklimat.

Skylt inne i Umeås stadshus över stadens hedersmedborgare. Finn ett fel. En folkkär författare, en över hela världen hyllad fotbollsspelare eller en unken socialdemokratisk EU-kommissionär vars partikamrater myglat igenom titeln efter partiboken. Just det, rätt svar!

Fler propagandaaffischer. We like alot!

Den obligatorska turistbilden från Norrland. Det är vackert där!

Säkerhetspersonalen vid Umeå flygplats har, till skillnad från Arlandas, faktiskt humor. Skämtade om mitt skärp och att det bara piper genom metallkontrollen utrikes men aldrig inrikes, men eftersom jag nu skulle flyga utrikes hem till Skåne var det lika bra att ta av det. Alla höll med och skrattade.

Kvällsmat på Norrländska Maxkedjan på mellanstoppet i Stockholm. Tydligen har restaurangen vunnit pris för topp 3 flygplatsrestaurang i världen. Jag tittade mig omkring och vågade inte föreställa mig hur konkurrenterna såg ut. Men god mat var det i alla fall!

Nordiskt statlig flygplanspropaganda för barnen. Det ska börjas i tid!

Etiketter: , , , ,

Kommentera

