När trängselskatter trängs

Enligt ett pressmeddelande från Vägverket föreslås vägavgifter i syfte att delfinansiera en vägförbindelse genom Göteborg. Det är förvisso inte samma sak som trängselskatt men principen är exakt densamma; först kräver staten vägskatt, trafikskatt, bensinskatt och fordonsskatt för att sedan utöver detta införa ytterligare avgifter för att köra på vägar som redan rimligen borde vara betalda. I Stockholm utökas dessutom delar av den redan genomförda trängselskatten. Utvecklingen är minst sagt orimlig.

Det som kunde varit marknadsekonomi med syftet att man ska betala för det man använder och att vägarna ska bära sina egna kostnader av dem som använder vägarna har förvandlats till retoriskt mumbojumbo som ursäkt för att vrida de sista slantarna ur hårt arbetande svenskar som försöker ta sig runt med bilen. Offentliga kassakistor mår bra av all extrabeskattning, men hur mår Sveriges bilister? Hur rörligt och dynamiskt Sverige får vi när kollektivtrafiken bara fungerar i storstäderna? Hur många kronor blir det till miljöarbetet när tillväxten drabbas?

Det är dags att syna bluffen. Trängselskatt och vägavgifter är absolut fullt rimliga marknadsekonomiska styrmekanismer och jag är beredd att stödja dessa när staten slutar att dubbelbeskatta dess medborgare på surt förvärvade slantar. När trängselskatter trängs om att införas i Göteborg och Malmö borde fler politiker ställas till svars för vad det egentligen innebär att kräva dubbelt betalt för samma tjänst.

Annonser

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: